måndag 5 juli 2021

Tornseglarfotografering med Terje...

I lördags hade jag möjligheten att kunna vara med Terje Hellesø och fotografera tornseglare. Terje visade mig hur han brukar fotografera dessa ruskigt snabba fåglar, som far över och runt husen som projektiler. För att fotografera dessa fåglar var det mycket att tänka på. Denna typ av fotografering är helt klart en utmaning för en fotograf, men därmed blir även lyckan stor när en bild verkligen sitter och blir som man tänkt.

Den här typen av bilder blir extra svåra att göra, inte bara för att de behöver göras i fruktansvärd hetta, starkt motljus och mer eller mindre reflexmässiga rörelser, utan kräver även gedigen planering av fotografen. Kanske är det just därför de anses vara så omöjliga att göra, att många personer och andra fotografer starkt hävdar att de är gjorda i Photoshop eller något annat bildredigeringsprogram. Egentligen en ganska konstig teori, då en fotograf i regel avskyr den typen av arbete och istället vill vara ute och fotografera. Men inte ens det räcker som argument för vissa tvivlare.

Med tanke på de bilder som jag såg Terje gjorde under vår session, fortsätter jag med en dåres envishet hävda att han är en av landets absolut skickligaste fotografer. Frågor på det?!

Ett stort tack Terje för att du ville visa och dela med dig av ditt sätt att göra tornseglarbilder på, som jag nu förstått att du utvecklat under flera decennier. Givetvis är detta bara en start för mig och här kan ni se mina allra första bilder på tornseglare, något jag kommer att jobba vidare med framöver, helt klart!





Inga kommentarer: