fredag 2 juli 2021

Djurens individualitet...

Det är egentligen inte speciellt märkligt att alla djuren är individer och reagerar på saker helt olika, precis som vi människor gör. Vissa rådjur jag möter i skogen hinner jag inte ens lyfta kameran innan de är påväg i panik in i skogen, medans andra rådjur reagerar på ett helt annorlunda sätt. Vissa rådjur lunkar sakta iväg åt något håll, där de känner sig trygga. Andra väljer istället att stå kvar helt oberörda av min närvaro och väljer att bara stirra på mig. som om jag vore någon livsform från en annan planet. Andra rådjur börjar istället att äta, eller fortsätter med det, om de gjorde det innan de upptäckte min närvaro.

Lite förenklat skulle det gå att säga att alla rådjur inte är speciellt glada över min närvaro, medan andra helt enkelt inte bryr sig. Detta gäller såklart inte bara alla våra rådjur, utan även älgar, hjortar osv. men också i viss mån även fåglar.

Vid ett möte nu i somras gjorde jag en bild som jag tycker symboliserar just individualiteten hos djuren väldigt bra. En nyfiken råbock och en inte så glad råget i bakgrunden. Kanske inte så konstigt att varje djurmöte blir så unikt!?


Inga kommentarer: