tisdag 12 april 2016

Min vän Terje Hellesø

Det är inte lätt att vara duktig!
Att vara en banbrytande virtuos innebär tyvärr ofta att man blir betraktad av andra människor med avundsjuka för sina prestationer. Det finns nämligen personer som helt enkelt inte klarar av att se hur andra personer lyckas. Andra människor går ännu längre och blir "nättroll" där de baktalar och hatar allt vad de orkar och kan på nätet.


Precis så här verkar det vara för min vän Terje Hellesø. Än idag 2016 får han fortfarande sota för ett misstag han begick för snart 5 år sedan (2011). Något han erkänt och dessutom offentligt bett om förlåtelse för!

Jag kan inte alls förstå det roliga i detta med näthat. Att baktala, förstöra och sänka en person fullständigt. Varför skulle det vara roligt, eller gör man detta på något sätt i tron om att man utför en god gärning genom att upplysa andra? Hur jag än vänder och vrider på detta så kan jag bara inte förstå varför!

Efter att ha haft möjligheten att genomföra ett antal heldagar med Terje under de senaste åren, har jag förstått vilken godhjärtad och trevlig person Terje är. Han skulle aldrig baktala någon, sprida falska rykten eller ljuga för egen vinning. Nej, Terje är en person som är full av energi, tips, råd och som gärna uppmuntrar och entusiasmerar med idéer och lärdomar istället. Han är en mästare på att lära ut foto och leda dig framåt, på din egen väg som utvecklar dig till en bättre fotograf med ett mer utvecklat bildseende. Utan att överdriva vågar jag därför påstå att Terje Hellesø är en av de absolut skickligaste naturfotografer i hela Norden?! Ja, med det bildseendet som Terje besitter, är kanske till och med ordet "geni inom naturfoto" en benämning som beskriver honom mer rättvist än något annat!?

Efter att ha läst det senaste inlägget "Tomt..." på Terjes blogg, är jag nu därför rädd för att min vän mer eller mindre har gett upp helt. Han skriver att han inte orkar bli baktalad längre, ett offer för fulspel, eller utnyttjad något mer.

När jag läste detta först blev jag precis som många andra förvånad, uppgiven och läste nyheten ännu en gång för att försäkra mig om att detta verkligen inte var sant. För att sedan successivt förstå att vi nu kanske inte kommer att få se mer tillspetsade inlägg med fantastiska bilder. Inlägg som inspirerar oss till att bege oss ut i naturen med kameran. Det känns så fruktansvärt tråkigt och tomt utan Terjes blogg med nya bilder och tankar!

Jag hoppas verkligen att Terje snart hittar en väg tillbaka. I annat fall är det utan tvekan vi som är de STORA förlorarna!


8 kommentarer:

Hannes Theander sa...

Mycket tråkigt att höra! Såg Terjes bilder första gången när jag började plåta lite mer för åtta år sedan på Fotosidan i en fotoskola. Det var en ny och spännande bildvärld att ta del av. Jag hoppas att Terje fortsätter blogga småningom så att vi även fortsättningsvis får ta del av spännande bilder och funderingar.

Mårten Lundgren sa...

Tack för din kommentar Hannes!
Ja, vi är många som hoppas på att Terje kommer igen med sitt bloggande så vi får bli inspirerade och ta del av hans bilder.

Jag kommer mycket väl ihåg Fotosidans fotoskola med Terje. Det var många lärorika och intressanta artiklar. Mycket av innehållet i dessa artiklar tycker jag man kan läsa om i Terjes bok "Naturen som fotomotiv" - en bok som väl förtjänar en plats i hyllan där hemma, då den är helt tidlös och fantastiskt rik på lärdomar och tips för den som vill lära sig mer om naturfotografering.

Gustav sa...

Jag håller med dig Mårten. Vilken fantastiskt fin inspiration vi haft i Terjes blogg under de senaste åren. En riktig kunskapsbank också med fina och välskrivna artiklar. Jag hoppas verkligen att det kommer en lösning på detta som Terje nu upplevt.

Mårten Lundgren sa...

Ja, visst har du rätt!
En riktigt stor kunskapsbank är Terjes blogg. Vi är flera som håller våra tummar hårt, hårt för att det snart kommer en lösning på detta.
Tack för din kommentar Gustav!

Christer K sa...

Så fint du skrivit om Terje. Ja man blir lite bestört och fick en knut i magen när jag läste "Tomt". Tänkte att de där skitsnackarna skall väl inte få vinna, att det inte tar slut. Förstår inte att de som snackar skit och förtalar lägger ned och går vidare med sina liv. Tydligen är det människor med för mycket fritid.
Vad är det för mening med att skada andra människor. Terje har orkat mycket och länge, så förvisso förstår jag att man kommer till en gräns och man bara vill ha en paus. Ser att Malin tagit bort sin sida, gör också ont att se.
Ja vi får hoppas på en lösning på detta, då vi behöver någon i fotovärlden som ställer sina saker på sin kant och öppnar upp för ett nytänk inom naturfoto. Det är många av belackarna som också har Terje att tacka, det gör att de kan visa lite mer "annorlunda" kompositioner och bilder. Som annars inte skulle har passerat godkänt om inte Terje banat vägen för dem.
/Christer K

Mårten Lundgren sa...

Ett stort tack för din kommentar på detta inlägget Christer!

Ja, jag kände att detta var det allra minsta jag kunde göra. Det är sorgligt och jag tror att jag kände exakt samma sak som du när jag läste "Tomt..." i Terjes blogg. Terje har verkligen fått utstå mycket mer än vad någon människa ska behöva få göra.

Nej, Malin har inte tagit bort sin blogg, den finns kvar, men med en ny adress. Klicka på länken till höger i min Länklista.

Självklart håller vi våra tummar för att detta får en lösning och en mycket bra sådan dessutom. Visst är det som du skriver Christer, det är många som har Terje. Tyvärr verkar det som att de faktiskt har glömt detta?! :/

Terje sa...

Varmt tack Mårten för dina fina ord! :)
*rörd*

Mårten Lundgren sa...

Jag menar det verkligen Terje!
Tack själv för all inspiration och uppmuntran du delar med dig av. ;)