onsdag 17 juni 2015

Rådjursbocken

Jag fortsätter med rådjurstemat, nu med bilder som visar fram rådjursbocken. Även om rådjursbockarna inte är lika respektingivande och stora som kronhjortar eller för den delen älgar, så är de på¨något sätt ändå ståtliga i sin enkelhet. Det är något speciellt att få möta ett rådjur. Precis som alla andra djur är också rådjuren egna individer. En del hinner man knappt se förrän de försvunnit in bland alla träden i skogen. Andra är så oskygga att det nog skulle gå att gå ut ur bilen och fota dem med vidvinkelobjektivet.

Även om jag hållit på med naturfoto under en tid nu och haft många olika djurmöten, så är det ändå än idag något speciellt med att få möta ett rådjur på slätten/ängen eller skogen. Adrenalinet och pulsen höjs när man lyfter kameran för att göra bilden man drömt om. Tänk, kanske rådjuret den här gången ändå stannar där det står så fint framför kameran...






2 kommentarer:

Gustav Rappestad sa...

När jag tänker på råbocken som varelse så är det i stil med den första och sista av de här bilderna. Stående i hög växtlighet, med blå toner i de ljusa delarna av ansiktet. Med ståtliga horn och en stor portion av värdighet. Ett fint inlägg Mårten!

Mårten Lundgren sa...

När jag tänker på rådjursbocken så är det precis som i bild två, där den syns på en solbelyst höjd. Det är sällan jag har så pass närgånget möte som i första och sista bilden. Tack för din kommentar och dina tankar om rådjursbocken! ;)