torsdag 18 juni 2015

Rådjursbocken och hygget

Dagens rådjursbilder är från ett möte med en rådjursbock tidigare i våras. Jag kom körandes längs en skogsväg och upptäckte att skogen huggits ned på ännu ett ställe. På det nya kalhygget stod en rådjurbock och fejade bort basthuden på sina horn. Försiktigt stannade jag bilen, vevade ned rutan och stack ut kameran. Rådjurbocken stannade upp och tittade på mig då jag gjorde mina första bilder. Kameraljudet gjorde den lite orolig, men han fortsatte ganska snabbt igen med sitt fejande och verkade inte alls bry sig om varken min närvaro eller kamerans klickande något mer. 

Efter en liten stund ställde sig rådjursbocken och tittade ut över den nyfällda skogen. Det var en tydlig undran i han blick och sorgsna ögon, han undrade naturligtvis vart hans skog och hem tagit vägen...



Inga kommentarer: