söndag 30 januari 2022

Som ett "V" i vattnet...

Något kommer simmande i vattnet på den lilla sjön. Formationen är som ett "V" och kommer rakt emot mig där jag sitter. När det knappt är 10 meter från mig så viker det av och försvinner plötsligt. Jag sitter på helspänn och kikar ut över ringarna som bildades på ytan. Plötsligt, bara några meter till vänster om mig dyker det upp ett litet huvud och ett mörkt, svart, stort öga som stirrar på mig. Nu ser jag tydligt att det är en bäver som studerar mig med stor noggrannhet. Kanske är jag något farligt? Ja, det är bäst att vara försiktigt, strax efter att jag gjort detta porträttet försvinner denna fascinerande gnagare iväg ned i djupet igen och är helt borta.

Vid varje bävermöte kan jag inte låta bli att fascineras över deras fantastiska förmåga att röra sig i vattnet. Lika snabbt och plötsligt som de kan dyka upp, kan de också försvinna...


Inga kommentarer: