onsdag 19 januari 2022

Den svenska idyllen...

Många är vi som föreställer oss den svenska idyllen som det lilla röda torpet, med flaggstång ute i den gröna och frodiga skogslandskapet. Tyvärr är detta en bild som radikalt håller på att förändras. Snart finns bilden av den svenska idyllen bara i våra minnen. År efter år tynar de vackra stora skogarna bort och förvandlas istället allt mer till en monokultur, virkesåker eller ett enda stort, vidsträckt kalhygge.

Här är en bild jag gjorde strax efter nyårshelgen, då jag tog en promenad och fann den "moderna svenska idyllen". Handen på hjärtat, vem tusan vill bo på det här viset?

Jag tycker att det är alldeles för få som reagerar på att våra skogar försvinner och att våra vackra kulturlandskap håller på att växa igen. 
Vill vi verkligen att detta skall bli den nya versionen av den svenska idyllen? Om inte, hur vill vi annars att den svenska idyllen ska se ut i framtiden?


2 kommentarer:

Terje sa...

Jag reagerar och reagerar, skrivit mycket om detta genom åren. Men det är märkligt nog få som uppmärksammar detta bland fotograferna. Bra Mårten att du finns och visar fram! :)

Mårten Lundgren sa...

Jo, jag vet och har även läst dina starka inlägg. De är riktigt bra!
På något märkligt vis så är det få som uppmärksammat detta fenomen. Är det inte märkligt?

Jag har länge också pratat om detta, inte minst för att stora skogsbolag går "bananas" på skogen här i Kolmården. 😔

Hoppas på att vi får ett uppvaknande och att vi som uppmärksammat detta får fortsätta att göra bilder och skriva. Tillsammans kan vi alla göra skillnad! 🙏