torsdag 21 maj 2015

Halltorps hage - en skog fylld av liv

Under den gångna kristihimmelfärdshelgen blev det som vanligt en resa till Öland för att möta våren. Under några dagar framöver kommer ni få följa med mig runt på min vårresa på vindarnas ö.

Det är inte bara de väldiga gamla ekarna och alla skalbaggarna som är unikt för Halltorps hage på Öland, utan också dess rika fågelliv. Något som jag uppfattar är ett resultat av en så stor och variationsrik lövskog. Fågelfaunan skiljer sig markant mot det liv som finns i barrskogarna här i Kolmården. Många av fåglarna var i full fart med att hitta mat och flyga till boet med, när de närmade sig boet skrek de små ungarna där inifrån.





Efter att ha vandrat runt i den väldiga lövskogen hittade jag en rödstjärt som hade byggt bo i en av de stora ekarna. Den visade gärna upp sig och poserade på grenarna i träden runt den ihåliga eken, där den byggt sitt bo.




Plötsligt försvann det fina solljuset och regnet började att falla. I en pöl strax intill mig satt plötsligt en brungroda alldeles stilla och njöt av det strilande vårregnet.




Sist men inte minst hade jag ett fantastiskt fint möte med en liten gulsparv. Denna lilla fågel kändes nästan tropisk i det klara förmiddagsljuset och den skirt gröna lövskogen..


4 kommentarer:

Terje sa...

Intressant att få se dina bilder från Öland, men början i detta inlägg från Halltorps hage. En plats där jag varit många gånger; dels för att att se och fotografera de gamla ekarna, ekoxarna, halsbandsflugsnapparen och gulhämplingen. Och jag ser att du fått ett fint möte med bland annat rödstjärten. Underbart! :)

Mårten Lundgren sa...

Tack för din fina kommentar Terje!
Halltorps hage är verkligen en plats fylld av liv, fåglar, insekter m.fl.
Jag tror att jag inte missat denna plats de senaste gångerna jag varit på Öland. Det är så spännande att vandra in i den vackra skogen. Denna gången blev det ett fint möte med rödstjärten, precis som du noterat. Så vacker fågel den där rödstjärten! ;)

Gustav sa...

Vilka fina möten och bilder du tog med dig hem! Roligt med grodan, det har jag sett alltför få tycker jag. Annars var det särskilt bild tre med hackspetten som jag tyckte hade en särskild känsla och helhet.

Mårten Lundgren sa...

Större hackspett är verkligen vacker med alla sina mönster och färger. Grodan var också ett spännande möte även om jag blev blöt av regnet. Tack för din kommentar Gustav!