tisdag 26 maj 2015

Kapelludden - En rogivande plats med gamla anor

Kapelludden, en historisk plats som blev den kanske mest spännande utflykten på förra veckans Ölandsvistelse. Den här platsen var både en fascinerande och vacker plats på samma gång. Här finns ruinen av Sankt Birgittas kapell från 1200-talet med det väldiga stenkorset. Trots de kalla vindarna gick det att sitta inne i ruinen och nästan höra viskningarna från forna tider.

Det skulle snart visa sig att det inte bara var det historiska vingslagen som skulle bli min stora behållning av den här platsen, utan Kapelludden blev också den plats där jag fick mitt allra första mötet med skärfläckan. Något jag aldrig kunnat gissa. Skärfläckan är verkligen en elegant fågel i sin svart-vita fjäderdräkt och sin speciella näbb. 

Inget är heller så rogivande som att ligga och lyssna på vågskvalpet, samtidigt som en törnsångare sjunger från strandängen. Detta var en plats som snabbt fann sin plats i mitt hjärta och som jag redan längtar tillbaka till...









2 kommentarer:

Terje sa...

Även Kapelludden är en underbar plats, och det glädjer mig vilka fina möten du fick med skärfläckorna. En härlig plats för fågelupplevelser och sedan även bildupplevelser kring kapellet. :)

Mårten Lundgren sa...

Visst är det som du skriver att Kapelludden är en underbar plats. Kanske en av de allra vackraste platserna på hela Öland om du frågar mig. Så snabbt gick det att tycka om den! :)

Jag var så glad när jag åkte därifrån, äntligen hade jag fått se skärfläckor, något jag längtat efter i många år. Kapellet var mäktigt och vackert.

Tack för din kommentar Terje! ;)