måndag 25 maj 2015

En kväll på södra udden

Ölands södra udde är en plats som ligger mig varmt om hjärtat. Därför var jag bara tvungen att bege mig hit även vid denna Ölandsvistelse. För många är detta en av de bästa platserna i Sverige för att titta på fåglar. Fågellivet är ofta väldigt rikligt här och det är flera skådare och fotografer överallt som tittar på fåglar. 

För mig är det ändå lunden med dovhjortarna som väcker det största intresset. Anledningen till det rikliga beståndet av dovhjort är för att södra udden är en gammal kunglig jaktmark.

Det är inte alltid lätt att få syn på hjortarna här, men just denna fina kväll hade de vandrat ut ur lunden och befann sig på de öppna fälten/strandängarna runt Kungsstenarna i det fina kvällsljuset.









4 kommentarer:

Terje sa...

Många riktigt fina bilder på dovhjortarna, och jag ser att du kunde kombinera dem med underbara Kungsstenarna! Kanske hörde du även höksångaren? Och inne i lunden borde du även fått höra mindre flugsnapparen och sommargyllingen. :)

Mårten Lundgren sa...

Det blev tyvärr inte så mycket att vandra omkring i lunden. Jag har upptäckt att Ölands södra udde ligger lite längre söder ut än vad man tror, så vi kom dit för sent för en promenad i lunden.
Tack för att du tog dig tid att skriva en kommentar Terje och vad roligt att jag lyckats med några bilder på dovhjortar som föll dig i smaken. Det glädjer mig, precis som din kommentar! ;)

Gustav sa...

Fantastisk bildserie. Jag har ju hört dig prata om den här platsen, roligt att få se bilder från den också! Tycker om det mesta här, så många fina detaljer... de mörka slingrande buskgrenarna, silhuetterna mot den vackra himlen, de märkvärdiga stenarna, stengärdsgårdarna, de vindpinade trädstammarna och trädskeletten, de vackra blåtonerna. Visst var väl det här en fantastisk kväll att få uppleva?

Mårten Lundgren sa...

Tack för din kommentar på detta inlägget och att du även delar med dig av dina tankar Gustav!
Visst var det en fantastisk kväll, en sådan där vårkväll, då man kan vara glad när man åker hem. :)