fredag 22 maj 2015

En kväll vid Byrums raukar

Sakta sänkte sig solen ned bakom horisonten och fastlandet. Kanske är detta en av de absolut vackraste platserna i Sverige att få uppleva solnedgången på?!





Ute på havet låg den mytomspunna ön Blå Jungfrun som en mörk silhuett. En ö som med sin säregna karaktär och mystiska natur sägs vara förbannad och ett tillhåll för de onda krafterna. På en av raukarna satt en liten sädesärla och blickade ut över havet i det varma kvällsljuset. Inte ont anande om vad som föregicks ute på den mystiska ön.





 

12 kommentarer:

Hannes Theander sa...

Tycker sexan var riktigt fin! De sista bilderna i serien var spännande. Antar att det är Blå jungfrun du påpassligt nog har fångat... ;-)

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Vackra bilder,och någon skum figur dök tydligen också upp...

Mårten Lundgren sa...

Stort tack för din kommentar Jan-Olov.
Så nära Blå Jungfrun vet man aldrig vad som händer eller vad för figurer som dyker upp. ;)

Mårten Lundgren sa...

Tack för din kommentar Hannes!
Roligt att du hittade en bild du fastnade lite extra för och visst är det "Den blå jungfrun" jag lyckats fånga på bild. Är hon inte vacker!? ;)

Malin H sa...

Jag tror att du kan ana vilka bilder som jag ger 10 points!!

Mårten Lundgren sa...

Hehe... ja det blir inte svårt att gissa det. Kan du gissa vem som inspirerat mig till dem då?! ;)
Det här Malin, det kommer du att få se mer av, det kan jag lova dig. =)
Stort tack för din kommentar.

Terje sa...

Du fortsätter med bilder från en av mina absoluta favoritplatser! Härligt! Och jag kan denna plats så väl efter många besök, så jag vet precis var du varit och gjort de olika bilderna. Kan uppleva kvällen och skymningen alldeles utmärkt genom dina bilder. Gillar även de mer personliga och svartvita bilder - härligt! :)

Malin H sa...

Hedrande att jag kan inspirera! Och jag kan lova att jag ser fram emot att se mer!

Mårten Lundgren sa...

Jag kan lova att du kommer att få se mer av detta Malin... ;)
Återigen, tack för inspirationen!

Mårten Lundgren sa...

Tack Terje för din fina kommentar på bilderna från Byrums raukar. Det förvånar mig inte alls att du har full koll på vart någonstans på platsen jag varit, med tanke på alla andra fullträffar du lyckats med. Jag tror faktiskt att du har fotografiskt minne. ;)

Byrums raukar var en fantastisk plats som ändå kräver lite av fotografen. Ett spännande ställe jag gärna återvänder till. Kul att du också fastnade för de mer personliga bilderna. :)

Gustav sa...

Wow, vilken plats och vilka bilder! Här har jag inte varit sedan jag var ett litet barn, minns tyvärr inte särskilt mycket av platsen. Tycker precis som Terje om att se hur färger och ljus växlar med kvällens gång, och hur du lyft fram detta i bilderna, samt hur du i det sista ljuset fick platsens förkroppsligade känslor på bild :) Härligt att se de här bilderna Mårten!

Mårten Lundgren sa...

En plats väl värd ett besök. =)
Tack för din kommentar och att du delar med dig av dina tankar Gustav!