måndag 20 juli 2020

Aldrig nöjd...

Det är på något märkligt sätt så att jag alltid längtar efter det som inte finns just nu. Nu i den varma sommaren längtar jag efter de kalla korta dagarna, då jag kan fota isformationer och snötäckta landskap. Jag vet dock att när vi väl är där, det är vinter och snön ligger vit (förhoppningsvis) så kommer jag att längta efter de ljusa varma sommarkvällarna. Ett märkligt fenomen detta, att jag aldrig kan vara nöjd!? Bjuder här i alla fall på en passande isbild såhär mitt i sommaren, eller är det kanske det inre landskapet?!


6 kommentarer:

Susanne sa...

WOW!!! Vilken fantastiskt spännande bild. Jag ser fågeln, möjligen en kanadagås eller liknande som kommer inflygande i bilden. Jag ser mönstren avbildade från fågelns vingar. Måste säga WOW igen! Fantastisk bild!!

Lena sa...

Tänk, jag ser det inte alls som att aldrig vara nöjd utan mer som att man längtar och har något att se fram emot hela tiden. Det visar ju också på att man de facto är ganska nöjd med årstidsväxlingarna. Sen finns ju motiv och bilder som dyker upp som idéer i huvudet oavsett årstid och om då inte tillgången på motivet finns så kan det ju vara lätt att glömma bort, och man ser det som att man är i "fel" årstid.
Jag tänker också att det går att se på det som om den kreativa processen ständigt pågår i oss, oavsett förutsättningarna för stunden.
Och din bild då? Jag tror helt klart på en blandning av det inre och och det världsliga landskapet, för jag tror de hänger ihop men en eller annan tråd. Du verkar ha mycket fåglar på hjärnan, om man nu ska tolka bilden bokstavligt på det inre :) Mycket bra bild!

Mårten Lundgren sa...

Susanne, tusen tack för fina ord om bilden och vad roligt att du tycker om den! ;)
Visst finns där en fågel, eller kanske en gubbe eller... ja fantasin är nog det som sätter gränserna här tror jag. Ett stort tack för din kommentar! =)

Mårten Lundgren sa...

Lena, ditt resonemang är verkligen klokt!
Det får mig faktiskt att fundera över hur jag egentligen känner?! Är det så att jag inte är nöjd, eller är det så att jag redan i tankarna är framme i vinterårstiden? Ja, jag får fundera lite över detta. Visst pågår det alltid en process för det kreativa, det är nog oundvikligt om man gillar att skapa bilder, musik, text eller vad det nu är man håller på med. ;)

Roligt att du tycker om bilden och jag gillar den tolkning. :)
Visst har jag mycket fåglar på hjärnan, men även mycket annat också såklart! ;)
Ett stort tack för din kommentar och funderingar, de uppskattas verkligen! =)

Anonym sa...

Jag älskar att fotografera is. Riktigt läcker isbild... och något att se fram emot igen... vi är inte så bra på att leva i nuet - människor längtar alltid mot det som inte är här. Men vi är väl skapta så. /Malin

Mårten Lundgren sa...

Visst, isen hoppas jag på i år. Förra säsongen var sådär. Jag borde bli bättre på att uppskatta nuet, helt klart! ;)
Tusen tack för din kommentar Malin.