fredag 10 juli 2020

Storlommen fiskar i grupp...

Visst har jag många gånger suttit och tittat på storlommar, både i skymning, gryning och även mitt på dagen. Som ni vet så är det enligt något väldigt speciellt med dessa fåglar, något som förför mig och pockar på mitt intresse för dem.

Jag har många gånger noterat att de gärna samlar ihop sig under kvällar och morgnar för att tillsammans fiska. Jag vet speciellt en morgon, en sommardag som jag fick uppleva sju stycken storlommar som låg på ett ställe och fiskade tillsammans. Detta blev helt klart ett rekord, då jag aldrig tidigare sett så många storlommar tillsammans.

Jag hade ingen aning om att det rekordet den här morgonen skulle slås med två storlommar till. Mycket riktigt, på en sjö här i Kolmården hade jag inte mindre än nio storlommar som i grupp fiskade tillsammans. En riktigt mäktig syn om du frågar mig...


2 kommentarer:

Lena sa...

Vilken upplevelse det måste ha varit, att se dem i flock. Jag trodde nog de var ganska enstöriga då man sällan ser bilder på fler än en åt gången.

Mårten Lundgren sa...

Ofta är de enstöriga eller lever i par. Men det är ganska vanligt att de samlar ihop sig på kvällar och morgnar för att fiska tillsammans. Jag har dock aldrig varit med om att se nio stycken samtidigt. Tusen tack för din kommentar Lena! ;)