söndag 5 juli 2020

Som hämtat från Astrid Lindgrens värld...

Avtagsvägen kom plötsligt och vi bromsade kraftigt in och svängde in på den lilla grusvägen, som ledde oss fram till en liten, liten parkering djupt in i skogen. Vi var nu framme!

Äntligen, nu var det dags! Jag skulle strax få se en av de platser som jag drömt om länge. Ja, ända sedan den där regniga dagen då jag var 5-6 år och såg "Alla vi barn i Bullerbyn" för första gången. Nu stod den här framför mig i den lilla skogen - Kvarnen!

En plats jag förknippar starkt med Astrid Lindgrens fantastiska sagovärld. På den här platsen berättade "Johan i kvarnen" för Bullerby-barnen om Näcken, om hur han brukade sitta i kvarnens bäck om nätterna och spela. Här jagades Rasmus på Luffen av tjuvarna och lekte tafatt med dem bland de väldiga ormbunkarna. Tänk att jag nu äntligen får stå här och uppleva den här platsen själv - så mäktigt!

Den här dagen hade vi jätte-tur då kvarnen var öppen och vi fick titta inuti den. Detta gav en helt ny dimension. Att få se de gamla kvarnstenarna, verktygen och känna lukten och atmosfären runt denna fantastiska byggnad kändes verkligen privilegierat.

Denna utflykt tillsammans med familjen blev verkligen lyckad och mina små söner uppskattade pappas förslag på utflykt och tittade på platsen med intresse och lysande ögon. När vi kom hem var vi såklart tvungna att titta på Astrids filmer som utspelar sig på denna mäktiga plats. Känslan av att vara på den här platsen kändes som att det fanns mycket att berätta om de som levt och verkat här. En plats som helt klart har haft stort betydelse i många personers liv sedan den kvarnen uppfördes på 1600-talet. Sannolikt betydde platsen mycket även för kvarnens sista mjölnare som verkade här fram till så sent som 1942, en person jag bara såg skuggan av...

















4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken underbar text, kan relatera till dessa känslor väldigt mycket. Och spännande bilder som illustrerar känslorna så bra också. Svårt att välja vilken bild jag gillar mer bland dessa. Gillar ju bilden på ormbunkarna (IR?). /Malin Ellisdotter

Mårten Lundgren sa...

Tusen tack för dina fina ord Malin! ;)
Vad roligt att du tycker att bilderna är spännande och att jag illustrerat mina känslor bra. Bilden med ormbunkarna är grönfilter. ;)
STORT TACK för din kommentar!

Lena sa...

Oj vilka bilder!! Så mycket känsla och det märks tydligt att du har en stark koppling till platsen via dina barndomsminnen. Du har fått dem att se precis lagom spännande och lite mystiska ut så där som det ska vara i sagor, blandat med nostalgin. Gillar hur du sätter dig själv i sammanhanget och på plats i bilden på mjölsäcken. Roligt att det var öppet också så ni fick gå in. Säger som Malin, det går inte att välja en favorit bland dessa bilder, de har alla något av den där "Lindgrenska" magin! Ett mycket fint inlägg och kul att det blev så lyckat för hela familjen :)

Mårten Lundgren sa...

Tusen tack för fina ord och reflektioner om bilderna från denna tripp till kvarnen Lena. ;)
En mycket spännande plats var det och jag kommer sannolikt att återvända hit inom sinom tid för att göra mer bilder!