fredag 10 juli 2020

Öppet brev till Landshövdingen i Östergötlands län – 2020-07-10

Idag har jag skrivit ett öppet brev beträffande vargjakten i Långbogenreviret i Östergötlands län. Det öppna brevet kan ni läsa här nedan...


Till Carl Fredrik Graf - landshövding i Östergötlands län

Mitt namn är Mårten Lundgren, jag är en av de personer som initialt skrev och överklagade skyddsjakten av en varg i Långbogenreviret här i Östergötland. Jag skriver detta öppna brev till dig, som jag även kommer att publicera på min blogg för att uttrycka min sorg, frustration och förundran över nyheten som nådde mig den 2020-07-09 – att en vargtik i Långbogenreviret hade blivit skjuten.

Initialt kanske detta inte anses som något märkvärdigt då Länsstyrelsen i Östergötland den 11 juni utlyste om skyddsjakt efter ett antal tamboskapsincidenter. Jag tycker dessvärre denna skyddsjakt, eller egentligen vill jag inte kalla den skyddsjakt, för en sådan går ut på att plocka bort en problemindivid. När jag läser Länsstyrelsens beslutsdokument om skyddsjakt, så går denna ut på att skjuta första bästa varg och inte en specifik individ. Jag väljer därför att se denna skyddsjakt som en förklädd licensjakt av varg och inget annat. När nyheten om den skjutna vargen publicerades på riksnyheterna, måste jag medge att jag för första gången i mitt liv skämdes för att vara Östgöte.

Jag har hela mitt liv bott i Östergötland, jag är född och uppväxt i Kolmårdsskogen och har med åren blivit stoltare och stoltare över det län jag tillhör. Det finns gott om fin natur, stora skogar i norr och även det stora slättlandskapet i söder. Länet har såklart mycket att vara stolt över förutom vår vackra natur och miljö, då vi har ett universitet som ligger i framkant, inte bara i landet utan även i vissa områden även i världen. Vi är heller aldrig speciellt sena med att poängtera detta och berätta om all den kunskap som finns här i Östergötland. Så kommer vi till det här med den så kallade skyddsjakten, en jakt där vi inte sett till det vetenskapliga och den fakta som finns rörande vargen och dess levnadsvanor, utan vi har handlat helt och hållet efter våra känslor när tamboskap blir attackerade av något som påstås vara en varg. Vet vi verkligen att alla attacker är av en varg och i så fall vilken individ? I ert beslut för skyddsjakten den 2020-06-11 så kan man nämligen endast i 1 av de 7 grunderna till denna skyddsjakt styrka att attacken utförts av en varg och en exakt individ med hjälp av DNA. Jag har full förståelse för länets tamboskapsbönders åsikt i frågan, men har de verkligen stängslat ordentligt? När jag besökte skogarna i Långbogenreviret här i våras så fanns där en mängd gårdar med mycket undermåliga stängsel. Är det då rätt att ni inleder en skyddsjakt under de förhållandena, borde inte det vara den allra sista utvägen och stängsling det primära sättet att lösa problemet?!

Enligt nyheterna sägs den tik som fick plikta med livet i denna vansinnesjakt vara en fjolårsvalp. En varg som vi inte ens vet var skyldig till tamboskapsattackerna. Så är dessa problem nu lösta?! 
I ett uttalande idag till SVT Nyheter (2020-07-10) svarar Fredrik Näsman (vilthandläggare hos Länsstyrelsen i Östergötland) på SVT Nyheters fråga ”Vet man om det var just den här vargen som stod bakom de tidigare attackerna?” Fredrik Näsman svarar då ”Nej, vi har inte kunnat identifiera någon särskild individ vid de senaste angreppen”. Med andra ord har Länsstyrelsen här själv svarat på frågan – denna så kallade skyddsjakt löste sannolikt inte problemet med tamboskapsattackerna.

Det är också högst upprörande när Fredrik Näsman berättar att han inte kan ge något förhandsbesked på om det kan bli fler skyddsjakter i Långbogenreviret. Detta ska bedömas utefter situationen vartefter det händer saker i reviret.

Så nu ber jag dig Carl Fredrik Graf att efter alla överklaganden från både privatpersoner och föreningar att se till att vargarna i Långbogenreviret får lugn och ro och att tamboskapsbönder i området får den hjälp de behöver med stängsling så att vi slipper mera incidenter. Det tror jag är bäst för alla, både tamboskapsbönder och vargar. 

Jag skulle även vilja att vi fortsättningsvis bygger besluten om skyddsjakt enligt viltvårdsdelegationens riktlinjer och fattar beslut med fakta och vetenskapliga argument som löser problemet och inte låter känslorna ta överhand, som i den nyligen avslutade skyddsjakten. Jag vill fortsättningsvis kunna vara en stolt Östgöte igen.

Hoppas att du Carl Fredrik Graf har möjlighet att svara mig på detta brev och frågorna i det.

Med vänliga hälsningar
Mårten Lundgren, Svärtinge (Norrköpings kommun)

Mail: maarten.lundgren@gmail.com
Blogg: http://ml-naturephotography.blogspot.com


(bilden är från Kolmårdens djurpark)

2 kommentarer:

Annica sa...

Hej Mårten!

Sakligt skrivet, men ändå med känsla och finess. Har läst hans svar också som du publicerat ovan. Tycker väl inte att det gav så mycket. Han ordbajsar mest på tänker jag.

Jag hoppas dock att han tar åt sig av din kritik och att Länsstyrelsen i framtiden slutar fatta beslut på känslor utan att de bygger sina beslut på den fakta och de riktlinjer som finns.

Heja dig som tar fighten!!

//Annica

Mårten Lundgren sa...

Jag håller med dig Annica, hoppas att de förstår vad de har gjort och även inser att vargens framtid här har försämrats avsevärt. Fakta, beslut, bestämmelser och riktlinjer är det som ska gälla tycker jag. Att fatta sådana här viktiga beslut på känslor kan bara bli fel. Tack för att du skrev en kommentar Annica och hoppas att allt är bra med dig!? ;)