söndag 17 mars 2024

Vinterskogens blå nyanser...

Om du tänker efter, är det inte fantastiskt vilka olika skepnader som skogen kan ha?! Inte bara genom olika trädarter, berg, trädformer och så vidare, utan också olika skepnader genom våra årstider. Ett exempel är vinterskogens blå nyanser som är något som aldrig slutat att fascinera mig, även om vintern inte är min favoritårstid. Ljuset och vädret framhäver trädens olika/lika former och gör landskapet så spännande och varierande.

Framför allt är det just de blå nyanserna som fångar mig, i vinterljuset hittar skogen olika svarta, blå och till och med blå-lila nyanser. De nakna trädskeletten blir om möjligt ännu mer tydliga när den vita snön lägger sig på dem. Granar bli som sockertoppar och andra mer spretande träd som ekar, askar, aspar etcetera. blir som stora spretiga tentakler som sträcker efter fåglarna som passerar i luften.

För att visa fram vad jag menar har jag här satt samman några bilder som just visar fram vinterskogens blå nyanser...








Inga kommentarer: