onsdag 19 augusti 2020

Att bada tillsammans med storlommen...

Ni som har följt mig och ni som känner vet att jag har en oerhört stor passion för just storlommen. Den är inte bara min favoritfågel, utan jag hävdar till och med bestämt att den ger Kolmården sin själ. Det är starka ord att hävda, men jag tycker verkligen det. Utan ropen och storlommens närvaro vore inte skogarna här desamma. Så är det bara!

I Kolmården är det inte svårt att få syn på storlommen, utan de finns i de flesta lite större sjöarna. Oftast då jag ser storlommen är den långt ut på sjön och det enda man ser är en liten antydning till fågel som är långt där ute, på den lite mer öppna delen av sjön. Många gånger, då jag suttit och spanat på storlommen, har jag funderat hur det skulle vara att få vara med dem där ute i vattnet, att få simma med dem och se hur de jagar, hur de uppför sig under vattnet och även få se dem på riktigt nära håll.

Härom dagen gjorde jag slag i saken. Jag tog på mig mina badbyxor och hoppade i vattnet med min kamera. Jag ska nog erkänna att det i första hand berodde på den tryckande värmen, men en liten ambition fanns såklart att få komma nära storlommen. Jag simmade bort till ett lämpligt ställe, där jag ställde mig och spanade efter storlommarna som simmade runt längre ut på sjön och jagade.

Jag provade att med mina visslingar och härmande ljud för att locka dem nära. Jag kunde på håll se att de faktiskt reagerade på mina ljud och efter en stund dök en storlom upp bara 2 - 3 meter ifrån mig. Nyfiket tittade den sig omkring, putsade sig och tittade förundrat på mig igen. Gissningsvis undrade den vem jag var och vad jag gjorde här i storlommens rike?! Kanske den till och med tyckte att jag var en mycket konstig storlom?!
Efter ett tag dök den och försvann igen i det svarta vattnet. Aldrig tidigare har jag varit så nära en vild storlom. En fågel som är mycket större än vad den ser ut kan jag nu intyga, då jag varit så nära den.

Det var verkligen en magisk känsla att få bada tillsammans med storlommen. Framför allt eftersom den betyder så mycket för mig. För ett ögonblick fick jag vara gäst hemma hos den och även betrakta detta fantastiska väsen. Något annat som var väldigt roligt var att jag faktiskt lyckades med att få till några nya typer av bilder på min favorit och även en bild med storlommen och min familj på bryggan i bakgrunden.

Denna dag blev till ett underbart minne att bära med sig. Nu har jag äntligen badat med storlommen och även fått komma den så där nära som jag tidigare bara drömt om, detta kommer jag aldrig någonsin att glömma...




12 kommentarer:

Lena sa...

Men Mårten! Vilken fantastisk upplevelse och vilka bilder sen, wow! De måste vara väldigt unika, stort grattis till din upplevelse och dina magiska bilder. så glad att jag följer dig och har gjort ett antal år nu, det är så roligt att se hur mycket som hänt och händer med dig och dina bilder. Tack för att du delar dessa med oss.

Terje sa...

Fantastiska bilder Mårten! Jag tar av mig hatten och bugar. 👌👍❤️

Unknown sa...

Verkligen en upplevelse att dela med din fina lilla familj! Blir ett oförglömligt minne för hela gänget! Kram på er alla! <3 <3 <3

Mårten Lundgren sa...

Lena - Så roligt att läsa att du tycker bilderna blev bra! ;)
Jag gissar på att det finns fler med vidvinkelbilder på storlommen, men kanske de inte är gjorde på samma sätt som mina dock. :D

Jag är riktigt glad att få läsa att du tycker att det är roligt att följa mig och min blogg, du har som sagt varit med ett antal år och det är roligt att läsa att du fortfarande tycker att det är roligt att läsa och följa mig. :D
Tack själv för att du hänger kvar och fortsätter att följa mig, det är jag riktigt glad över! ;)

Mårten Lundgren sa...

Terje - Tusen tack för fina ord om inlägget! =)

Annica sa...

Wow, vilka fina bilder och vilken fin berättelse om hur de kom till. Verkligen kul att se familjen på bryggan medan fågeln är så nära.

Kul att du lyckades locka dit den med dina läten. Det kan inte vara så lätt tänker jag.

Jag säger som Lena, jag följer dig med glädje och tittar nästan varje arbetsdag på bilder från dig. Är en skön paus så här i hemmaarbetets tider. Att få drömma sig bort ett litet tag i en paus från arbetet.

Mårten Lundgren sa...

Unknown - Jajjemän, detta blev en riktigt fin upplevelse för alla oss i familjen. Kramar tillbaka till dig! (Louise?) ;)

Mårten Lundgren sa...

Annica - Tusen tack för fina ord! =)
Ja, helt lätt är det inte, men storlommen är ganska nyfiken, så med rätt ljud i rätt situation kan man faktiskt få den att komma ganska nära.

Vad roligt att du också tycker att det är roligt att följa Annica, det uppskattar jag verkligen! Roligt att kunna underhålla och skänka en stunds glädje med mina berättelser. Som sagt jätte-roligt att du är inne och tittar och tack för alla kommentarer! ;)

Ha det gott!

Anonym sa...

Som jag skrev på facebook; magi. En fantastisk serie, Mårten! /Malin

Mårten Lundgren sa...

Tusen tack för de fina orden om bildserien Malin! ;)

Gustav sa...

Vad häftigt Mårten! Stort grattis till speciella bilderna och den minnesvärda upplevelsen! 😊

Mårten Lundgren sa...

Tusen tack för din kommentar Gustav! 😊