tisdag 10 november 2020

Naturens fantastiska mönster...

Under alla mina år av vistelse i naturen har jag ofta tänkt på hur naturen kan ta olika uttryck. Ett träd, en rot, en vattenspegel osv. Ofta är det inte bra formen som är intressant, utan även detaljerna om man ger sig tid att granska dem noga. För ger du dig bara tid att titta och granska dem nog, så går det att sitta och studera dem i evigheter, tro mig!
Detaljerna i is eller ett mönster i en sten kan bilda ett helt unikt mönster eller i vissa fall till och med ett spännande litet landskap.

Eftersom att naturen är i ständig förändring, både på grund av oss människor, men även på grund av våra fyra årstider så har jag samlat bilder till det här inlägget under året. Även om det tagit lång tid så kändes det så viktigt att med detta inlägget få visa fram vad jag egentligen har upplevt för fantastiska mönster i naturen. För att hitta dessa mönster så handlar det uteslutande om att hitta det storslagna i det lilla...

















4 kommentarer:

Malin Ellisdotter sa...

Alltid fascinerande med det stors i det lilla, jag kan sitta länge också och bara förundras. Underbara bilder och svårt att säga vilken jag gillar mest - alla har egna uttryck.

Mårten Lundgren sa...

Tusen tack för dina fina ord och tankar om bilderna och inlägget Malin! ;)

Lena sa...

Här fanns många favoriter att kika på, och visst är det fullt av detaljer att fastna i i naturen. Jag är ju själv väldigt förtjust i just rötter som breder ut sig kring träd så det är klart en av favoriterna men också den stillsamma bilden på vass i solskenet och löven som flyter med strömmen på vattnet. En fin samling av mönster.

Mårten Lundgren sa...

Lena - Ett stort tack för alla dina tankar kring bilderna. Så roligt att höra att du hittade några favoriter bland bilderna på naturens fantastiska mönster... ;)
Håller med dig om rötter, de är riktigt spännande att göra bilder på. Roligt att du tyckte om inlägget, återigen tack för din kommentar Lena! =)