måndag 2 november 2020

Hösten är här...

När jag var liten så sjöng vi alltid en sång om hösten i skolan. En sång som jag väl kommer ihåg eftersom att den på något sätt beskriver hösten ganska så bra, med det vemodet som hösten ändå har och även lyfter fram inom oss. Jag har såklart varit tvungen att göra en bild till denna sång som jag under en tid gått och nynnat lite tyst på...



1. Hösten är här
Sommarn gick fort
vindarna blåser kalla
Gulnande löv
virvlar omkring
snart ska de alla falla

2. Åkern står kal
Var finns det korn?
Mat söker sparv och musen
Söderut far
svalor och gäss
bort från en värld som är frusen

3. Nu blir det jakt
Älgen i hast
flyr undan jägarens kula
Solen går ner
Så blir det lugnt
Räven törs lämna sin kula


2 kommentarer:

Lena sa...

Tänk så vissa saker från barndomen etsar sig fast i medvetandet, och just musik, dofter och starka känslor. Nu var inte detta något jag kände igen i sig men bilden är en fin höstbild oavsett med sin färgstarka himmel och det lilla husets mörka silhuett.

Mårten Lundgren sa...

Tusen tack för fina ord om inlägget Lena!
Jo, jag gick i musikklass så det finns många låtar på lagret och även mycket relationer till musiken. ;)