fredag 7 augusti 2020

Svar på mitt öppna brev till Landshövdingen i Östergötlands län – 2020-08-06

Idag fick jag svar på mitt öppna brev till Östergötlands läns landshövding - Carl Fredrik Graf som jag skrev 2020-08-06. Det svaret kan du läsa i sin helhet här nedan.

Till att börja med vill jag berömma Landshövdingen att han tar sig tid att svara på mitt öppna brev, det uppskattar jag verkligen! Det visar på en god ambition och att han verkligen bryr sig. Ett stort tack för det!

Svaret jag fick från Landshövdingen svarade egentligen inte på de frågar jag ställde i mitt öppna brev, utan syftar mest till att ge sakupplysningar. Det jag höjer mest på ögonbrynen över är att Förvaltningsrättens beslut om inhibition eller inte verkar ta olika lång tid. Om det som Landshövdingen skriver är sant hade Förvaltningsrätten fattat ett beslut om att inhibition inte var aktuellt redan när jakten drog igång, eftersom att Länsstyrelsen började att jaga redan dag ett. Jag skickade in min överklagan den 12/6 och jakten startades den 11/6. Flera överklaganden kom sedan in den 15/6, då även jaktledaren Leif Thomsen gjorde ett uttalande för SVT om hur de för stunden jagade.

I frågan gällande vargen i Jönköpings län/Västra Götalands län så har Förvaltningsrätten faktiskt stoppat jakten tills dess att beslut fattats om inhibition eller inte. Något som har verkar ha tagit nästan en vecka (läste precis nu på
SVT att beslut fattats av Förvaltningsrätten om att fortsätta jakten).

Med andra ord verkar det som att det är Förvaltningsrätten som i frågan om skyddsjakt hanterar dessa olika. I alla fall om man ska titta på de senaste två månaderna och skyddsjakten i Långbogenreviret och skyddsjakten i trakterna av Gislaved, Gnosjö och Tranemo. Hur kan det bli på det sättet att samma fråga hanteras på helt olika sätt? Detta gör mig verkligen förvånad och det känns mycket, mycket konstigt!

Enligt Östergötlands landshövding Carl Fredrik Graf beaktar Förvaltningsrätten EU-reglerna i sin dom. Detta är helt fel, med tanke på den hänvisning som jag i mitt öppna brev upplyste Landshövdingen om. 
En ny EU-dom som beslutades om den 11 juni, vilken säger att vargen är fortsatt skyddad även om den rör sig i mänskliga bosättningar eller livnär sig på resurser producerade av människor. 
Deutsche Welle (DW) har sammanfattat det hela väldigt bra här: https://www.dw.com/en/wolves-are-protected-even-in-human-settlements-top-eu-court-rules/a-53778883

Här är även länken till EU-domen:
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/P-9-2020-004316_EN.html.

Sammanfattningsvis kan jag tycka att all hantering av skyddsjakt är högst rörig och konstig och borde därför ses över, så att det ingen jakt kan påbörjas innan överklagandena är hanterade. Länsstyrelsen i Östergötlands län kommer ha svårt att rentvå sitt namn, då de bedrev en högst oetisk skyddsjakt där alfatiken, som förmodligen var mor till de små årsvalparna, blev skjuten. Något som smakar mycket illa i min mun.

Det är tydligt att ett beslut från regering behövs om hur vi ska hantera våra rovdjur i landet. Nu är vi på gång att skjuta ännu mera vargar, denna gången i 
trakterna av Gislaved, Gnosjö och Tranemo. Det verkar inte som att vargen har någon som helst möjlighet att sprida sig söder ut i landet, då få tamboskapsägare verkar vilja ändra på sina undermåliga stängslingar och beviljande av skyddsjakt sker om och om igen på godtyckliga grunder...



2 kommentarer:

Annica sa...

Jadu, inget vidare till svar tänker jag....visserligen bra att han svarade och det gick rätt så snabbt. Men det känns mera som ett svar för att ha svarat snabbt och inte ett svar på de frågor du faktiskt ställer. Jag tror inte att det går att få svar från någon i en sådan position om jag ska vara ärlig. De kommer aldrig att svara på allmänhetens egentliga frågor.

Visst är det konstigt att Förvaltningsrätterna inte verkar agera på samma sätt. Det är förvånande. Undra om de anser att de tagit hänsyn till den färska EU-domen och på vilket sätt deras beslut är motiverade i så fall.

Att kämpa för den sak man brinner för är ett sätt att själv veta att man gör sitt bästa och kunna somna gott om natten.
Du, Mårten, kan somna gott (hoppas jag) men frågan är hur de som jobbar på länsstyrelsen och förvaltningsrätten har det med sitt sovande på nätterna. Där borde det vara en stor andel med sömnproblem antar jag.

Ha det bäst!
//Annica

Mårten Lundgren sa...

Nej, jag har förstått att vår landshövding inte kan ge annat än allmängiltiga svar. Dock finns det en del faktafel som gör att han antingen har dålig koll, eller inte berättar hela sanningen. EU-domen är ett exempel på detta och jag tror faktiskt att de sannolikt inte har koll på den

Jag somnar gott om nätterna, då jag vet att jag har gjort vad jag kunnat i frågan. Jag tror också att det finns personer både på Förvaltningsrätten och Länsstyrelsen som sannolikt har lite svårt att sova på nätterna. Tusen tack Annica för att du delar med dig av dina tankar i en kommentar här till inlägget! ;)