torsdag 21 augusti 2014

Mötet med ormvråken

Igår kväll tog jag en sväng ut i Kolmårdsskogarna, för att se om det möjligen fanns något djur i skogen som ville visa sig innan mörkret la sig. Mitt primära syfte var att försöka hitta storlommarna. Tyvärr var de alldeles för långt ut på sjön då jag väl hittade dem. Plötsligt när jag kom körande såg jag en ormvråk som satt på en telefonledning. Den noterade inte ens att jag var där. Snabbt gjorde jag en bild och precis då slutaren i kameran öppnades lyfte ormvråken för att flyga därifrån, nu hade den upptäckt mig!


2 kommentarer:

Gustav Rappestad sa...

En bild tagen på ren reflex förstår jag, och så bra den blev! Hittar man inte det man letar efter när man beger sig ut överraskas man av något annat istället. Man vet aldrig på förhand vad man kommer få vara med om när man beger sig ut i naturen, och det är väl en stor charm i det? :-)

Mårten Lundgren sa...

Tack för din kommentar Gustav!
Ja, bilden tog jag på ren reflex. Hade tänkt mig ormvråken sittandes på ledningen istället, men jag är ganska nöjd med detta också! :)
Precis som du skriver så är det inte alltid man hittar det man kanske är ute för att fota, utan blir istället överraskad av något annat och visst är det en stor charm. Kanske till och med det som gör naturfotot till något speciellt, eftersom att man aldrig i förväg vet vad motivet blir.