onsdag 13 augusti 2014

Ett besök i John Bauers skogar

Under gårdagen var jag med familjen och besökte Mullsjö och skogarna som John Bauer inspirerats av till sina målningar. Vi besökte bland annat Trollsjön där Bauer sägs ha fått inspirationen till bilden med prinsessan Tuvstarr som sitter och speglar sig i den spegelblanka sjön. På vägen till Trollsjön var det inte svårt att förstå att John Bauer hade lätt att finna inspiration till sina troll och skogslandskap här i skogarna. Väl framme vid Trollsjön var det precis tyst och stilla, bara små vindbyar som drog fram sakta över vattnet och skapade blänkande krusningar på vattenytan. Precis innan vi skulle gå härifrån lyste solen upp ena sidan av sjön, kanske var det ljust på den platsen som den vackra prinsessan Tuvstarr satt och speglade sig?











8 kommentarer:

Anonym sa...

En utflykt inte långt från mina trakter ser jag...Riktigt läckra bilder du fick till,där dom fem första höjer sig över mängden för min del. ha det gott. janne w

Mårten Lundgren sa...

Tack för din fina kommentar Janne W!
Är detta skogar där du har möjlighet att fota ska du vara mycket nöjd. Här var det väldigt vackert och det var inte alls svårt att förstå att John Bauer en gång i tiden faktiskt lät sig inspireras. Vad glad jag blir att du gillade bilderna och de fem första lite extra. Ha det gott du med! :)

Malin H sa...

Sköna bilder, Mårten!

Dom jag fastnade för i den här posten är bild 1, 2, 3 och 5 (som är magisk).
Och tack för besöket - det var trevligt att ses!

Gustav Rappestad sa...

Mullsjö verkar ha fina omgivningar. De tre första bilderna gillar jag mest, vattnet, ljuset och den softade varma känslan. De bilderna förmedlar lugn och behag! :)

Terje sa...

Tack för trevligt besök från er alla tre! Och att ni skulle gilla Trollsjön, det förstod jag nästan. Ser att du även fastnade för bäcken, där vi fortsätter i september. :)

Mårten Lundgren sa...

Tack för din fina kommentar Malin!
Vad roligt att du gillade några av bilderna jag gjorde i Bauerskogarna nere i Mullsjö.
Tack själv Malin för att ni tog er tid du och Terje, både A-L och jag uppskattade detta möte jätte-mycket och tyckte det var väldigt trevligt att få träffa er! :)

Mårten Lundgren sa...

Tack för din kommentar Gustav!
Mullsjö har otroligt fina skogar och miljöer att inspireras av och göra bilder i. Kul att du gillar de första tre bilderna! :)

Mårten Lundgren sa...

Tack själv för att du och Malin tog er tid att träffa oss!
Trollsjön var lika fantastisk som förra gången, tyvärr ingen knipa som simmade runt. :(
Här var det inte alls svårt att finna inspiration. Bäcken vi gick förbi var ett fantastisk ställe som jag mycket gärna återvänder till på heldagen i september. :)
Tack för din kommentar Terje!