fredag 8 augusti 2014

Djur och tidiga morgnar

Är man ute tidigt på morgonen kan man ofta få se mycket djur. Vad jag tror många av oss människor inte riktigt har förstått, är att dessa tider är stunder då djuren har möjlighet att härja runt fritt ute i naturen och bygden. Rådjuren står i dikena eller mitt på sädesfälten, rävarna sitter på vägarna eller stryker runt husknuten, hararna sitter och äter mitt på en gräsmatta och älgarna visar sig när de kommer ut ur skogarna för att äta. Den morgonen då jag gjorde bilden i det här inlägget, på vad jag tror är en ormvråksunge, var en sådan morgon. Denna "lilla" ormvråksunge satt och spanade från ett tak på en gammal fallfärdig ladugård. Lägg även märke till att den är uppvaktad av en liten koltrast, längst bort i högra kanten på bilden.


2 kommentarer:

Gustav Rappestad sa...

Visst är det så, och vilken tur att det finns tider för djuren "att härja runt fritt ute i naturen och bygden". Roligt också att ibland gå upp ovanligt tidigt och gästa dessa "härjningar"! :-)

Mårten Lundgren sa...

Visst är det roligt att komma ut och få uppleva de här stunderna, då djuren härjar fritt.
Tack för din kommentar Gustav! :)