torsdag 22 januari 2015

Skogens många uttryck

Egentligen är det en fantastisk natur vi har runt om oss, men ibland tror jag inte att vi uppskattar den och ser det mycket vackra i det lilla. Om vi hade bott i fjärran land, hade vi tyckt att den nordiska taigaskogen varit exotisk, på precis samma sätt som vi tycker att regnskogen på Borneo eller savannen i Tanzania är något alldeles extra.

Som naturfotograf är man ute och ser mängder med olika platser. Kanske är det just därför man lär sig att se vår skogs många olika uttryck och ansikten. När den lilla skogsängen bortom den täta granskogen blir exotisk och en plats att uppleva naturen på, så förstår man plötsligt att de exotiska platserna runt om på jorden kanske inte är så speciella som man trott. Vi har kanske den allra vackraste naturen precis framför näsan och den tycker jag att vi ska vara rädda om och ta vara på...













8 kommentarer:

Hannes Theander sa...

Fastnade för bilden med månen. Tänk så ensam mångubben ser ut där uppe med sitt bleka sken som förstärks av färgskalan på bakgrunden. Spännande komposition: tycker om kontrasten med den relativt harmoniska placeringen som bryts av mot de taggiga grenarna och 'spretet'. Fint!

Mårten Lundgren sa...

Tack för din fina kommentar Hannes! ;)
Bilden på månen är även en favorit för mig. Jag gillar den lila kvällshimlen som ger ett lite kusligt intryck tillsammans med träden. Roligt att du skriver och delar med dig så utförligt hur du tänker när du ser på bilden. :)

Gustav sa...

Man kunde förvänta sig att det brinnande intresset att upptäcka våra vida slätter och djupa skogar i närområdet skulle falna i takt med allt fler besök. Att man tröttnar efter hand... Det fascinerar mig att jag själv upplever den raka motsatsen. För var besök blir det allt tydligare att naturen i närområdet ger mersmak. Jag hoppas att jag kommer att fortsätta att uppskatta naturen omkring oss, så att jag inte tvingas utomlands för att fortsätta förundras och hänföras...

Här var det många vackra och spännande bilder! Ljuset i bild tre, fem och nio var speciellt och vackert. Bild tolv var otäck med ansikten i snön... huuh! Men, allra finast var den första bilden. Här ser vi den vackra och framförallt gåtfulla skogen i Kolmården. Den mörka och spegelblanka gölen, trädtopparnas spegling i ytan, känslan av något eller någons närvaro, tystnaden... lukterna... Härligt! :)

Terje sa...

Oj, här var den många riktigt fina skogsbilder med känsla! :)

Mårten Lundgren sa...

Tack för din fina kommentar Terje och vad roligt att du gillade bilderna på skogens många uttryck! ;)

Mårten Lundgren sa...

Det är nog så att man blir mer och mer fäst vid naturen ju mer man vistas där. Säkert kommer du att hitta andra pärlor runt om i landet där du gärna tillbringar tiden. Jag kan tycka att Kolmårdsskogarna bjuder på många upplevelser och äventyr. Det gäller bara att ge sig tid att hitta dem.

Fin beskrivning av hur du upplever bilderna Gustav! ;)
Det glädjer mig att du hittar några som du gillar och även några som du tycker står ut lite extra. Stort tack för att du tog dig tid att lämna denna utförliga och fina kommentar.

Malin H sa...

Håller med Terje... många fina skogsinteriörer med känsla här.
Dom jag fastnar mest för är bild 1, 3, 8 och 12. Jag ser ansiktet i den sista... Har
en liknande bild själv i arkivet,

Mårten Lundgren sa...

Tack Malin för din kommentar!
Skogen har många uttryck som gömmer sig där inne. Det är bara att leta så finner man dem så småningom och det vet jag att både du och Terje är mycket duktiga på. ;)
Kul att du hittade några bilder som du tycket stack ut lite extra.