fredag 2 januari 2015

Skogen tinar upp

Efter att värmen åter kommit tillbaka, efter den kyliga perioden som vi hade för snart en vecka sedan, börjar nu skogen sakta att tina upp igen. Långsamt försvinner snön från marken och sakta men säkert börjar även isarna att åter bli vatten i flytande form. På något sätt känns detta lite vemodigt, då det blev som att vintern bara varade i några dagar. Inte heller känner jag mig klar med mina vinterbilder och isbilder. Därför är det nog inte svårt att förstå att jag önskar mig mer vinter och kyla, innan det är dags för våren att göra entré.

Igår var jag som vanligt ute i Kolmårdsskogarna för att göra nya bilder. Jag fastnade vid en sjö där isen var på väg att smälta bort. Då isen hade fullt med vatten uppe på sig, fick vattnet på sjön en mycket märklig grå-blå ton som var annorlunda, men ändå väldigt vacker. Allt var stilla och lugnt, isen var spegelblank, bara en korp och enstaka knäppningar från den långsamt smältande isen kunde höras...











4 kommentarer:

Malin H sa...

Samma som här hos oss... snön finns i små klickar här och var och isen är mer eller mindre helt borta nu.

Vemodet syns också tydligt i dina bilder här... och jag måste säga att jag fastnar för den sista bilden med dom nästan sorgsna ögonen... och träden som speglar sig och den lilla ljusa punkten (ett litet löv som jag ser det...) som på nåt sätt gör så mycket för bilden.

Önskar dig och din familj en god fortsättning på 2015!

Mårten Lundgren sa...

Visst är det ett litet löv som fastnat i isen. Ja, den sista bilden blev lite av en egen favorit också, även om jag fängslas av djupet i de andra bilderna. Nu har snön försvunnit helt och det känns nästan som att det snarare är på väg att bli vår än mitt i vintern. Hoppas verkligen på lite mera snö vartefter, så det ges mer möjligheter att göra bilder i det underbara snölandskapet.

Stort tack för din kommentar Malin och jag önskar Er detsamma, en bra fortsättning på det nya fotoåret 2015! ;)

Gustav sa...

Jag håller med dig Mårten, den grå-blå tonen är vacker. Man kan nästan ta på tystnaden när man ser bilderna, vilsamt och vackert!

Mårten Lundgren sa...

Tack för din fina kommentar Gustav!
Det känns roligt att jag kunnat förmedla det lugn och den tystnad som rådde ute i skogen med de här bilderna. ;)