onsdag 6 september 2023

Ute i dimman på mossen...

Jag stannar till vid en mosse ute i Kolmårdsskogen, den täta dimman och det blåaktiga morgonljuset fångar mitt intresse. Plötsligt ser jag att det inne i dimman och nederkanten av min bild rör sig, då jag försöker att komponera en landskapsbild med alla träden här på mossen som motiv.

Till en början uppfattar jag detta som att dimman sakta dansar fram över den höga vegetationen. Men när det rör sig för andra gången i sökaren så ser jag något vitt som rör sig. Nu ser jag att det är en sångsvan som byggt sitt rede här ute på mossen, inte alls långt från den plats jag står på. Här i sitt rede ligger sångsvanshonan och ruvar i skydd av den höga vegetationen. Försiktigt rör jag mig därifrån för att inte störa hennes häckning. Jag kan dock inte låta bli att visa fram denna bild, då jag tycker den är fascinerande med den vita svanen i den gröna vegetationen och det blå ljuset med den tjocka dimman...


Inga kommentarer: