söndag 24 september 2023

Älgen - snart ett minne blott...

Dagligen läser jag nu i media om hur illa det är med landets älgstam. Kanske är det inte så konstigt, då vi är i startgroparna inför årets älgjakt i landets södra del?! Att älgstammen minskat är en trend jag faktiskt synade för dryga 10 år sedan att det skulle ske. Totalt sett sköts det under jakten 2022-2023 dryga 63.000 älgar (ja, du läste rätt) och säsongen innan dryga 73.200. Jämför det med säsongen 2020-2021  då över då dryga 82.800 älgar sköts (källa till detta är jordbruksverket). Trenden syns tydligt, älgarna börjar ta slut!

Bara för några år sedan gick det att uppleva och möta älgar på flera håll här i Kolmårdsskogen, men nu mer är det mer eller mindre omöjligt. Visst finns det platser där det bestämts att älgen ska finnas kvar och därmed är beståndet på dessa platser ganska rikt fortfarande. Tyvärr så är stora delen av Kolmårdsskogen mer eller mindre tom på älgar. En trend jag faktiskt hoppats på att jag aldrig skulle behöva uppleva, även om jag förutspådde den. Jag tycker verkligen att det är sorgligt att landets kanske mest kända djur snart inte kommer att gå att uppleva längre på samma sätt, åtminstone i södra delen av landet.

För mig är alltid älgmöten något alldeles extra och har så alltid varit. Det finns inget annat djur i skogen som är mer spännande att få möta en sen sommarkväll eller en tidig vårmorgon, då han/hon går och betar i skogen. En naturupplevelse som jag önskar att fler människor fick ta del av. Kanske vore det i så fall lättare för älgen att överleva om fler hyste samma kärlek till detta majestätiska djur som jag gör?!


Inga kommentarer: