onsdag 5 juli 2023

Till minnet av Ralph Lundsten...

Imorse när jag vaknade så möttes jag av beskedet att Ralph Lundsten lämnat oss. Som jag ser det är Lundsten helt klart Sveriges mest kända tonsättare av elektroniskmusik, tillika konstnär, filmskapare och författare. Ralph Lundsten har minst sagt varit en av förgrundsgestalterna för synt- och elektronisk musik i vårt avlånga land, men även internationellt.

För mig som bildskapare har Ralph Lundstens musik betytt oerhört mycket. Ralphs karaktäristiska musik har ofta funnits i mina tankarna när jag skapat mina bilder. Denna musik är ofta "extra kryddad" och förmedlar mycket känslor, både glädje, sorg, skönhet osv. vilket gör att den passar utmärkt som inspirationskälla till mitt bildskapande. Att Lundsten även hade många intressanta filosofiska tankar gjorde honom också mycket intressant att lyssna på, inte minst när han var sommarpratare på 80-talet. Hans tankar håller än idag!

Jag vill med denna bild hylla Ralph Lundsten och hans underbara musikskatt, den kommer alltid att leva kvar i mina tankar och naturligtvis fortsätta vara en inspirationskälla i mitt framtida bildskapande, tack Ralph för allt du gjort!




Inga kommentarer: