tisdag 25 juli 2023

Mitt första möte med lavskrikan...

Här kommer en bild från mitt allra första möte med den fantastiska lavskrikan. En fågel som jag innan detta nära möte bara hört berättelser om, men aldrig upplevt själv. Berättelserna har ofta handlat om hur vackra dessa fåglar är, deras sociala egenskaper och inte minst att de går att mata ur handen. Men verkligheten visade sig vara ännu bättre än alla berättelserna! Dessa fåglar är inte bara vackra och sociala. De visade sig även vara riktiga personligheter. Alla individer hade sitt sätt att närma sig handen. Sinsemellan kommunicerade lavskrikorna även med olika typer av läten, vilket gjorde hela upplevelsen väldigt mysig och personlig. Givetvis förstår jag att mitt möte inte var mer unikt än någon annans, men verkligheten överträffade dikten.

I Fulufjällets fjällnära skog fick jag i juli månad mitt allra första möte med lavskrikan och även mata denna fantastiska fågel från min hand. Givetvis kunde jag inte låta bli att även göra en actionbild på denna härliga fågel, då den kom och landade i handen. En bild inspirerad av den duktige naturfotografen Terje Hellesø...


2 kommentarer:

Terje sa...

En utmärkt bild på lavskrikan!!! Stort GRATTIS Mårten! :)

Mårten Lundgren sa...

Tack så jätte-mycket Terje!
Den blev inte så dum och du kan ju gissa vem som inspirerat mig... 😁
😊🙏👍