måndag 3 juli 2023

Det fotografiska hantverket...

Är det fotografiska hantverket nu på väg att dö ut fullständigt?! Det är den första tanken som slår mig när jag läser en artikel på nätet om en kameratillverkares allra dyraste kameramodell, som nyligen fått en ny styrprogramvara (firmware). Den nya styrprogramvaran har nämligen begåvats med en ny funktion – den kan nu mer användas som en ”kamerafälla” och endast ta bilder om ett specifikt motiv visar sig framför den. Kameran kan med den ny programvaran nämligen själv läsa av vad som dyker upp framför den. Är inte detta fantastiskt?

Alla kameratillverkare verkar på något vis hela tiden för att utvecklingen av nya funktioner i sina kameramodeller ska bli mer automatiserade och ”smarta”. Detta för att fler ska köpa just deras modell och succén därmed ska bli ett faktum. Med tanke på all utveckling av snabbare autofokus, autofokus med artificiell intelligens (AI) som exempelvis själv hittar ögat på fåglar, djur osv. borde vi då inte se en uppsjö av bilder på sociala medier, som inte tidigare varit möjligt att göra?! Verkligheten verkar dock vara en helt annan. 

Även om jag ser allt fler bilder på fåglar i flykt eller andra djur i svårfångade situationer, så slås jag ändå av att många av dessa bilder redan visats upp i en fotobok eller i annan medieform tidigare. Nu undrar ni säkert vad jag menar?! Men faktum är att det finns gått om bilder på fåglar i flykt som gjorts långt innan någon ingenjör ens uppfunnit autofokus eller någon fotograf ens visste vad det var för något. Tänker exempelvis på Bengt Berg som fångade flygande gäss med sin storformatskamera och glasplåtar. Med tanke på en storformatskameras många begräsningar så gjorde Berg sannolikt ett gediget planeringsarbete innan han kunde göra sina bilder.

För att dra detta lite längre så fick jag mig själv en lektion av naturfotografen Terje Hellesø förra året i hur man kan fota tornseglare i flykt, med manuell fokus. Ja, du läste rätt, just med manuell fokus! Det är absolut inte lätt, kräver planering och inte minst träning för att det ska bli bra bilder, men det går att göra bilder på tornseglare i full fart utan några som helst problem. Det handlar helt enkelt inte alls om kameran och utrustningen du har, utan om fotografen själv och dennes förmåga, dvs. hantverket. Vid tillfället använde jag inte någon vidare avancerad utrustning i dagens mått. Men tycker själv att jag lyckades ganska bara redan vid mina första försök.

Tyvärr så känner jag att det fotografiska hantverket allt mer håller på att glömmas bort till förmån för den tekniska utvecklingen. Jag har absolut inga problem med att vi väljer att ha smarta, bra och sofistikerade kameror som kan hjälpa oss med allt från fokusering, ljusmätning till kompositionsstöd i sökare osv. dock börjar jag bli väldigt orolig över att det fotografiska hantverket mer och mer håller på att fall i glömska. Att vi fotografer/bildskapare allt mer blir slavar under tekniken. Hur många yrkesfotografer kan idag hantera en kamera med analog film? Eller hur många fotografer kommer om 20 år kunna hantera en digital DSLR-kamera?

Givetvis handlar inte fotografering enbart om att vi fotografer ska kunna hantera den tekniska utrustningen, utan främst handlar det om att vi ska kunna göra de bilder vi tänkt, komponera bilden, gärna med eftertanke. Vi behöver kunna skapa symbolik, bilder med helhet, känna till hur former, färger osv. påverkar betraktarens känslor osv. Slutligen handlar det fotografering om visuell kommunikation där vi ska kunna uttrycka oss och göra bilderna vi gör intressanta att titta på, både för oss och givetvis för andra betraktare. Tyvärr finner jag att allt färre fotografer är särskilt intresserade av detta, utan drivs istället av teknikens utveckling och möjligheter.

För tar vi tekniken vidare en nivå till så låter vi artificiell intelligens (AI) själv skapa bilderna och ”hokus pokus” så behövs inte längre fotografen alls. Vad det gäller AI tycker jag inte det alls hör hemma i fotografens skrå, det är en helt egen process för att skapa bilder.

Som synes kan funderingarna kring denna fråga gällande det fotografiska hantverket bli många och ibland aningen djupa. En sak är i alla fall säker, jag kommer fortsatt att välja det manuella framför det automatiska, att fortsätta fördjupa mig i det fotografiska hantverket. För just hantverket brinner jag för och det intresserar mig så mycket mer än den tekniska utvecklingen. Tekniken är för mig bara ett hjälpmedel som finns där för mig för att hjälpa till, likt en pensel för den som målar. Smarta funktioner är såklart alltid välkommet att implementeras i fotografens verktyg/hjälpmedel – kameran.

Givetvis finns det inget som är rätt eller fel när det gäller allt detta. Det är upp till bildskaparen själv att välja hur han/hon vill göra. Men oavsett hur du som fotograf väljer att göra, vilken väg du väljer och vilken teknisk utrustning som du kommer att packa ned i fotoväskan på din exkursion, glöm inte bort att kameran aldrig är bättre än fotografen som håller i den…

Tornseglaren flyger framför himlavalvet i full fart - bild fotograferad med manuell fokusering


Sädesärlan lyfter från stenen för att fånga sitt byte, en insekt - bild fotograferad med Olympus Pro Capture -funktion


2 kommentarer:

Terje sa...

En artikel som man alltmer sällan läser från olika fotografer. All fokus ligger mot tekniken i sig själv och mindre mot bildskapande/handhavande. Håller med dig i varje stavelse, tack för dina ord om tornseglarfotograferingen där detta sätts på sin spets. Om man bara vet hur, planerar på rätt sätt - så är det lättare att åstadkomma bilderna helmanuellt.

Mårten Lundgren sa...

Tusen tack för dina fina ord om artikeln Terje och tack för lektionen. 😊🙏
Ja, länge leve det fotografiska hantverket, kan man det så kan man skapa bilder, så är det bara. 😉👍