torsdag 24 december 2020

Svar på mitt öppna brev till Landshövdingen i Östergötlands län - 2020-12-22

Under gårdagen fick jag svar från landshövdingen i Östergötlands län - Carl Fredrik Graf, på det öppna brevet som jag skrev den 22 december gällande licensjakten på lodjur i länet. Dessvärre tycker jag att landshövdingens svar att nivån för bevarandestatus är uppnådd i länet och att en licensjakt därmed skulle vara befogad. Detta för att han hävdar att han vill förhindra att fler angrepp på tamdjur skall kunna inträffa.

För det första så ställer jag mig mycket frågande till varför nivån för bevarandestatus ses som en maxnivå, när den istället borde ses som en miniminivå för arten. Dessutom svarar han inte på varför man väljer att bryta mot gällande EU-lagstiftning.

Jag kan dock se en svårighet i landshövdingens och länsstyrelsens beslut i om de skulle valt att inte ha någon licensjakt. Detta hade medfört hård kritik från länets tamboskapsägare, eftersom de då hävdat att 
länsstyrelsen följt Naturvårdsverkets riktlinjer. Kanske ligger problemet i den här frågan högre upp? Men jag tycker ändå inte detta är ett argument tillräckligt starkt för att bryta de lagar och skydd som skyddar lodjuren.

Oavsett kan jag bara beklaga att vårt kanske vackraste rovdjur, trotts habitatskydd från EU, listad som en sårbar art i rödlistan, trotts allt jagas i en troféjakt. Det är beklagligt!

Vart är egentligen Sverige påväg med sin rovdjurspolitik?


Inga kommentarer: