tisdag 10 december 2019

Till minne av Marie Fredriksson...

Egentligen vet jag inte hur gammal jag var då jag för allra första gången hörde Marie Fredrikssons klara röst sjunga någon av de fantastiska låtarna, som antigen hon gjort eller som hon gjort tillsammans med Per Gessle i Roxette. De har på något märkligt sätt alltid funnits där att lyssna på och därmed mer eller mindre känts som en självklarhet.

När nyheten att Marie Fredriksson somnat in idag nådde mig vid lunchtid kändes det väldigt märkligt. Så många hitlåtar och så många fina texter som Marie gjort eller varit med och skapat. För mig blir hon därmed en av våra allra största sångröster och artister. Givetvis kommer Marie att bli saknad av många, eftersom att hennes musik skänkt så många människor så mycket glädje, minnen, skratt och tårar.

Sannerligen lämnar Marie inte bara ett minne efter sig, utan en skatt av musik och texter som tål att lyssna på gång på gång och även ges tid att tänka och fundera över.

En låt som jag tycker har satt sig och som jag spontant kände skulle passa till detta inlägget var Maries låt "Tro". En låt med en text som väcker mycket inom mig och som känns så oerhört stark.

Utan tvekan kommer vi att sakna dig och din fantastiska sångröst Marie. Din musik kommer dock aldrig att dö, utan alltid att leva vidare, Marie tack för ALLT!


Tro
Jag vill känna tro
Jag vill känna morgondagen nalkas här i lugn och ro
I en vintervärld, finns det någon tro?
Jag vill känna önskan om en tid så ljus som friheten
Känna tro igen

Drömmarna vi har känns som bleka höstar
Där har sommaren redan regnat bort
Det spelar ingen roll hur vi gråter våra tårar
Svaren är en viskning i en värld långt bort

Tro
Jag vill känna tro
Jag vill känna morgondagen nalkas här i lugn och ro
I en vintervärld, finns det någon tro?
Jag vill känna önskan om en tid så ljus som friheten
Känna tro igen

Att vilja men inte känna är nog så svårt
Att se men inte höra
Du vände dig bort
Du sa: Inget här är givet, för sådant är livet
I mina ord finns ingen önskan eller någon lust och längtan

Tro
Jag vill känna tro
Jag vill känna morgondagen nalkas här i lugn och ro
I en vintervärld, finns det någon tro?
Jag vill känna önskan om en tid så ljus som friheten
Känna tro igen

/Marie Fredriksson




4 kommentarer:

Annica sa...

<3 Fint skrivet <3

Mårten Lundgren sa...

Tusen tack Annica! :)

Gustav sa...

Starkt inlägg med en väldigt vacker och symboliskt laddad bild!

Mårten Lundgren sa...

Tusen tack för fina ord Gustav och roligt att du tycker det!