fredag 27 december 2019

Bara en liten båt...

Bilden med båten är kanske inte så bara?!
Den här bilden talar inte bara om stillheten, utan även ensamheten. Det sistnämnda är något jag ofta kommer tillbaka till i mitt bildskapande. Ensamheten är stark för mig och något jag tidigare i livet avskydde och nu mer är något jag tycker ganska bra om. Ensamhet är dock inte alltid självvald, utan något man utsätts för, så kallad icke frivillig ensamhet. Det är något helt annat och kanske något av det värsta man kan utsättas för...



2 kommentarer:

Lena sa...

Hög igenkänning på denna text, har själv stor erfarenhet av både självvald och påtvingad ensamhet och utanförskap. Den valda är något jag lärt mig tycka allt mer om och som jag är i stort behov av, däremot den icke valda ensameten är precis som du säger mycket plågsam och något av de värsta känslor som finns. Den rymmer så mycket sorg och saknad att den stundtals nockar en. Bilden är mycket vacker trots att den rymmer allt det där du beskriver. Tack för att du delar med dig av detta!

Mårten Lundgren sa...

Jo, jag förstår vad du menar. Den ickevalda ensamheten gör ont. Jag har också utsatts för den och det må jag säga är fruktansvärt.

Tusen tack för att du delar med dig av dina tankar om bilden och texten, det uppskattas verkligen. Återigen, tack så mycket Lena! =)