lördag 2 december 2023

Att ta steget bakåt för att komma framåt...

Ibland är vägen framåt absolut inte rak, ibland går den till och med i en helt annan riktning än vad man kanske först förväntat sig. Som när jag beslöt mig för att lära mig mer om analogt fotografi. Riktning kändes till en början mer som bakåt än framåt. Men efter ett litet tag så kändes det återigen som att lärdomarna blev många och plötsligt var jag helt klart påväg framåt igen. Den här gången med mer kunskap i ryggsäcken och därmed också högre fart än innan.

Idag har jag en ny förmåga i mitt fotograferande - att kunna fotografera analogt. Kanske kan det ses som ett steg tillbaka, från det moderna digitala fotograferandet, men faktum är att jag tror att det är tvärt om. Förstår du inte det analoga fotograferandet, ja då förstår du inte det heller det digitala fullt ut. På något märkligt sätt har det analoga fotograferandet lärt mig mer om hantverket fotografi. Hur jag på ett säkrare och bättre sätt kan arbeta mer effektivt och korrekt i mitt bildskapande. Vill man lära sig mer om fotografi och bli en duktiga fotograf, ja då är det helt klart nödvändigt att även behärska och förstå det analoga bildskapandet och dess olika processer. Det finns ingen skärm att titta på och förlita sig till att bilden blivit bra. Återkopplingen kommer först efter det att du framkallat filmen.

Här är några av mina första bilder som jag gjort med en analog kamera. När filmen väl är framkallad har jag digitaliserat bilderna genom att skanna in dem, för att sedan visa fram dem här på bloggen eller skriva ut dem. Samtliga bilder är gjorda med en Pentax LX och filmerna Kentmere PAN 100 och ILFord FP-4...






6 kommentarer:

Lena sa...

Hej Mårten!

Vad spännande, jag har haft mina tankar kring detta en längre tid då det finns ett forum där jag hänger med väldigt många runt om i världen samlats som håller på med just analogt foto, så det var riktigt roligt att läsa om dina erfarenheter kring detta. Härliga bilder och det ska bli kul att se din utvecklig framöver.

//Lena

Terje sa...

Riktigt trevligt att se att du nu även blivit vuxen som fotograf! Toppen Mårten, med bra bilder och det ska bli spännande att följa med hur det går framöver! :)

Mårten Lundgren sa...

Hej Lena,
Ja, det är verkligen spännande med det analoga fotograferandet. På något sätt så känns det mer på riktigt. När jag använder den analoga kameran kan jag inte förklara, men det händer något inom mig, plötsligt blir jag mer noggrann och uppmärksam på saker i bilden. Tänker och funderar lite mer tror jag innan jag gör bilden. Kanske är det för att 1 analog bild kostar mer än 1 digital bild?! Jag vet inte, men det blir bara såhär av någon anledning.

Tycker du ska prova om du får chansen Lena, jag hjälper gärna till om du har frågor och/eller funderingar. 😊👍🙏

Roligt att du gillar bilderna. Att börja fotografera analogt är lite som att lämna tryggheten, då jag inte alls hållit på med detta tidigare. Men det är spännande, lärorikt och roligt så jag kommer att fortsätta och ha det som ett komplement till det digitala.
Återigen, tusen tack för din kommentar och väldigt roligt att höra från dig igen! 😊🙏

Mårten Lundgren sa...

Terje - Hehe, vuxen och vuxen. Blir man någonsin det? 😂
Skämt åsido, jag förstår vad du menar. Det analoga är lärorikt och jag upplever att jag blir mer noggrann och tänker mer i sunda och nyttiga banor när jag fotograferar med min analoga kamera. Förhoppningen är såklart att även bli en bättre fotograf oavsett digital/analog teknik. Stort tack för din kommentar Terje! 😊🙏👍

Anonym sa...

Så spännande, nu har du en grej kvar att träda in i det analoga mörkrummet. Och använda Photoshop verktyg på riktigt. Istället för symbolerna som symboliserar de "riktiga" verktygen. Skattningen, att efterbelysa mm, mm. Att själv stå där och se bilden växa fram i skålen. Magiskt! Skojar lite med dig här, förstår att ett mörkrum är inget man bara svänger ihop så där. Har för läääääänge sedan kört hela linjen från filmframkallning till färdig bild. Hela hantverket, så pass att man kunde grunden. Men ingen mästare på det precis. Men vet iaf vad det handlar om. Men jag förstår precis den känsla du beskriver att det är mer på riktigt. Tycker att du lyckats kanon med dina bilder. Speciellt förtjust i den första bilden. En riktigt härlig bild. De andra var också bra, men det var något med bild 1 jag fadtnade för. Bra jobbat!
/Christer K

Mårten Lundgren sa...

Tusen tack Christer för din kommentar! 😊🙏
Ja, mörkrummet har jag också provat lite grann och är absolut ingen expert alls på det. Men jag kommer nog bara framkalla själv och även fixa så att negativen blir digitala. Där stannar det för mig tror jag. Men det är roligt och minst sagt lärorikt, dessutom är det spännande att få studera sina alster med lupp när de väl är framkallade. Ska bli skojigt att lära sig mer om detta också... 😊👍