fredag 20 oktober 2023

Den nyfikna lavskrikan...

I den gamla skogens tysthet står jag helt stilla och väntar. För bara någon minut sedan tyckte jag precis att jag såg något i den gamla granen precis framför mig. Något orangefärgat försvann in mellan de täta grenarna i hög fart. Efter ett litet tag hör jag ett mystiskt ljud inifrån den täta granen. Någon form av "knorrande" ljud som jag aldrig tidigare hört. Jag står blick stilla, försiktigt sträcker jag mig efter min väska där korven finns. Varsamt öppnar jag den och plockar fram korvbitarna. Jag lägger en bit i handen och håller upp den.

Efter ett kort ögonblick kommer en brun-orangefärgad fågel mot mig och sätter sig i ett litet träd precis framför mig i den härliga kvällssolen. Det är den nyfikna lavskrikan som förstått att det vankas korv och kan därför inte hålla sig. Är inte lavskrikan både charmig, vacker och underbar att få möta såhär ute i gammelskogen?!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Så skönt ljus i bilden och härlig gyllene bakgrund i lika härligt mossaikmönster. Ja så charmigt när skogens invånare är så närgångna och nyfikna. Och så fint den sitter nyfiket och "poserar" på gammelskog grenen. En fin bild som verkligen understryker din berättelse till bilden.

/Christer K

Mårten Lundgren sa...

Tack så jätte-mycket för din fina kommentar Christer. Det var helt klart ett magiskt och fint möte med lavskrikan... 😉👍🙏