tisdag 4 oktober 2022

Skäggmes så in i vassen...

Långt in i vassen sitter den - sjön Tåkerns egen stolthet - skäggmesen. En i mina ögon alldeles fantastiskt vacker liten fågel, som under alla mina besök vid denna sjö lyckats hålla sig undan. Ja, visst har jag fått se dem bli ringmärkta, men det är såklart inte alls samma sak som att möta dem, då de födosöker i vassruggarna.

Vid det senaste besöket vid Tåkern hade jag dock turen att få möta denna fågel och till och med lyckas göra en bild på den. Fantastiskt! Jag ville absolut försöka få till något helt annat än alla de bilderna som spridits på skäggmesen sittandes mellan två vasstrån, men benen isär. Även fast det blåste massor tycker jag att jag lyckades...


2 kommentarer:

Terje sa...

Inte alls fel detta! Gillar helheten du fått fram i skäggmesbilden! :)

Mårten Lundgren sa...

Tack så jätte-mycket Terje, det värmer för detta är verkligen en fågel som gäckat mig i tid och evighet känns det som. 😊🙏👍