måndag 31 oktober 2022

Det gamla brandtornet...

Visar här fram två bilder som jag gjorde en varm augustikväll, på det gamla brandtornet som finns långt in i Kolmårdsskogen. Under alla de år jag passerat den här platsen så har nog aldrig himlen haft ett mer passande utseende än just denna kväll, då jag gjorde bilderna till detta inlägget.

Det gamla brandtornet används idag inte längre, men är kvar på sitt berg och ger sannolikt en fantastiskt vacker utsikt för den som vågar klättra upp. Med tanke på tornets skick avstod jag och höll mig istället kvar på marken.

Mig veterligen används inte längre detta brandtornet, men en gång i tiden då det var i bruk kunde man från dess topp kontrollera om det kom rök från skogen åt något av väderstrecken.

En gång i tiden skall det ha funnits gott om dessa brandtorn här i Kolmården. Idag är dock de flesta borta, sannolik på grund av att de inte behövs längre och att skicket på dem är så dåligt att de utgort en livsfara. Detta inlägg får därför bli en liten hyllning till dessa historiska brandtorn...



Inga kommentarer: