onsdag 7 september 2022

Första mötet med smålom...

Idag visar jag fram några bilder från mitt allra första möte med smålommen. Jag har tidigare haft flera hundra möten med storlommen, men inga möten alls med smålommen. Anledningen är att det varit svårare för mig att möta smålommen, då den inte häckar här i Kolmården. Knappast alls i Östergötland nu mera.

Mitt allra första möte med smålommen blev på en mycket oväntad, men väldigt fin plats i Hälsingland. En liten ensam tjärn, där smålommen låg och vilade stillsamt. En sjöfågel lika vacker och ståtlig som storlommen är vad den är, men smålommen har ett litet annat beteende och en liten annan kulör. Annars uppfattade jag dessa två arter som rätt så lika varandra. Kanske är den allra största skillnaden mellan lomarterna ändå miljön där de lever. Storlommen verkar mer tycka om de många sjöarna som exempelvis finns i Kolmården, medan smålommen verkar trivas mycket bättre i de små tjärnarna ute på myrarna.

Att få möta smålommen har alltid varit en dröm, men jag har alltid velat göra det på en plats där jag kan göra det i stillhet och ensamhet. Så blev det också, vilket gläder mig. Ser redan fram emot mitt nästa möte med den vackra smålommen...





2 kommentarer:

Terje sa...

Hehe, du hittade till min smålomtjärn... Vad härligt att få se lite bilder därifrån - och GRATTIS till första bilderna på smålom! :)

Mårten Lundgren sa...

Tusen tack Terje!
Ja, det var mer av en slump men ett möte jag längtat efter och jag hoppas att få återvända hit någon gång. En fin plats med stor potential... 😊🙏👍👌