söndag 4 september 2022

Bytet...

Då jag står och spanar på en liten skogsväg, ser jag i ögonvrån hur något flyger förbi mig snabbt. Hastigt vrider jag mig om och tittar, då jag tror att det är en liten fågel som flyger förbi mig. Men icke, bredvid mig på vägen landar en bålgeting med sitt byte - en slagen trollslända.

Snabbt byter jag objektiv och gör bilden här nedan på bålgetingen och hans byte. Detta är ögonblicket precis efter att bålgetingen slitet huvudet av trollsländan och precis ska dra iväg med det "goda" han hittat inuti trollsländans långa kropp. Jag tycker att detta är ett bra exempel på att vår natur även hyser små rovdjur...


2 kommentarer:

Terje sa...

Vad härligt att du också lyckats fotografera bålgeting denna sommar! <3

Mårten Lundgren sa...

Ja, men på ett litet annat sätt än dina bilder. Men när detta hände kunde jag bara inte låta bli. Tycker att det blev en rätt spännande bild... 😊👍🙏