torsdag 22 september 2022

Den osamarbetsvilliga nötskrikan...

Kråkfåglar generellt är väldigt svåra att fotografera, eftersom att de är så om sig och kring sig. De är misstänksamma och har ett högt intellekt. Lite extra krånglig har nötskrikan ändå varit för mig, även om det är en relativt vanlig fågel. Alltid när jag riktar kameran mot den, försvinner fågeln iväg långt in i skogen, eller hoppar in i en tät gran och gömmer sig. Nästan som i en tecknad film i komedigenren. Så av förklarliga skäl är därför inte bildarkivet fullt av just bilder på nötskrikan. Även om jag genom åren har lyckats att överlista den ett antal gånger.

Ibland händer det och när det väl gör det så gäller det att vara snabb. Precis som den här gången, då jag egentligen var ute efter att fotografera andra typer av fåglar. Plötsligt från ingen stans så kommer en nötskrika och landar på en gren. Där sitter hon och spanar efter de goda jordnötterna som jag lagt ut till fåglarna. Ganska så länge hinner hon sitta där och spana noga innan hon upptäcker det stora ögat - kameran. Men i det fallet är det redan försent, jag hade redan gjort ganska många bilder på denna vackra kråkfågel. Idag vill jag visa fram en av dem...


2 kommentarer:

Terje sa...

Jadu, nötskrikan är ingen enkel fågel att få på bild. Här poserar den fint framför dig i det isolerade ljuset. :)

Mårten Lundgren sa...

Ja, verkligen ingen lätt fågel att göra bilder på. Tusen tack för din kommentar Terje! 😊🙏👍