torsdag 5 augusti 2021

Mitt i tuggan...

Kvällen håller sakta på att bli ett faktum och mörkret sänker sig över den lilla dungen ute i Kolmårdsskogen. Plötsligt börjar det knaka och knastra ibland slyskogen precis intill den lilla dungen och några riktigt stora vålnader gör entré på den vidsträckta kraftledningsgatan. Det är nu så pass mörkt att skogens konung vågar sig ut för att äta.

Länge står de och blänger på mig, innan de ostört lunkar fram och börjar äta på de goda grenarna ute på kraftledningsgatan, som de trånat efter länge nu. Tyst sitter jag kvar och lyssnar på det högljudda mumsandet från älgarna då de äter. Ljudet är väldigt likt det ljud som jag hört när hästar äter havre. Sakta lunkar de omkring på kraftledningsgatan i kvällens dunkel. Plötsligt ser jag ett huvud sträcka sig fram från min högra sida. I samma stund som den lilla älgtjuren tar en tugga tittar han misstänksamt på mig. Jag är under ständig bevakning av älgarna, det är tydligt!

Ännu ett riktigt nära möte med skogens konung, denna gången mitt i tuggan. Vilken fantastisk naturupplevelse att få vara så nära och uppleva dessa ståtliga djur på så nära håll...


Inga kommentarer: