måndag 27 juli 2015

En dimmig morgon i Kolmården

Tystheten är påtaglig, då jag blickar ut över det kuperade landskapet som Kolmårdskogen bjuder på. Det enda ljud som hörs är vindens sus i asparna och en liten bofink som sjunger längre in i skogen.

Lugnet och vyerna över den kuperade Kolmårdsskogen gör mig lugn, storheten ger mig en fantastisk känsla av frihet. En korps säregna kraxande ekar över skogens höga trädtoppar. Den är förmodligen långt bort över berget. Kraxandet ger mig den där känslan av vildmark och ödslighet. Plötsligt flyger en havsörn ut ur dimman och nästan rakt mot mig. Kanske är den på jakt efter något att äta?!

Skogen, så här en stilla, dimmig morgon är för mig en fantastisk upplevelse!
Här i Kolmårdsskogen är jag född, här har jag växt upp och jag vill inget hellre än att få fortsätta att leva här, för här är mitt hem...





4 kommentarer:

Gustav Rappestad sa...

Fint inlägg Mårten! Vad skönt och viktigt att ha en plats som ger ett lugn. Underbara toner och känsla i din första bild, med sjön som väntar långt där nere. Det vackra kuperade landskapet, den djupa skogen. Diset som skapar djup i bilden. Jag känner lukterna, hör ljuden...

Mårten Lundgren sa...

Fint, kan du både känna lukten och höra susen i träden, då har jag nog lyckats förmedla det jag ville. Inget är så vackert som skogen en dimmig morgon... ;)
Tack för din kommentar Gustav!

Hannes Theander sa...

Den första bilden är riktigt fin stämning i. Jag tycker om att vattnet syns som en liten böj och det döda trädet som höjer sig över granarna.

Mårten Lundgren sa...

Tack för din kommentar Hannes och vad kul att du gillar stämningen i den första bilden. :)