tisdag 14 juli 2015

Sömnigt rådjursmöte

För mig finns det inget som är så rofyllt som att ge sig ut en tidig morgon i skogen. Allt är stilla, allt är lugnt. I allt lugn får man uppleva hur naturen sakta, vaknar till liv igen efter den gångna natten.

Det var när solen hade gått upp över grantopparna och lyste på det ett av de nya hyggena, som jag hade ett ganska underligt mötet med en rådjursbock. Den stod där uppe på en höjd och spanade ut över hygget. Den var inte alls orolig, men verkade trött. Plötsligt blundade den och nickade till lite grann. Kanske hade den legat här och sovit under natten och var ännu inte riktigt vaken? Eller så var den trött efter en lång natts alla händelser?!




5 kommentarer:

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Han fick väl ett abrupt uppvaknande när det första han ser är en fotograf rikta ett öga mot honom...:-) tjusiga bilder blev det i morgonsolen.

Gustav sa...

Håller helt med dig, morgnar är bäst, det gäller bara att komma upp ur sängen i tid. Ibland lite jobbigt den här årstiden :) Den mittersta bilden är den jag gillar bäst. Känslan från den blundande bocken, och hur den står i förhållande till trädet. Med lite fantasi kan man tro att bock och träd nickar åt varandra, som i en hälsning! :) Jag hade övervägt att beskära bilden lite i vänsterkant.

Mårten Lundgren sa...

Ja, visst kan det vara segt att ge sig upp på morgonen. ;)
Jo, man skulle kunna tänka sig att man beskar ut råbocken och trädet hårdare, men jag upplever att gräset på vänster sida ramar in rådjuret på ett sätt som tilltalar mig. Där med inte sagt att det är fel att beskära. :)
Tack för din kommentar Gustav!

Mårten Lundgren sa...

Bilderna 1 och 2 har beskurits lite till vänster nu... men jag tycker att ännu mer vore synd och skulle förstöra miljön och framför allt inramningen. ;)

Mårten Lundgren sa...

Hehe, ja det var förmodligen inte alls vad han hade väntat sig. Han tittade mycket noga och länge på mig (se första bilden) innan han våga röra sig eller ens gäspa. ;)
Stort tack för din kommentar Jan-Olov!