lördag 13 december 2014

Luciamorgon med bävern Castor

Morgonen började tidigt som en ordinär luciamorgon med lucia på svt, denna gång från Oscar Fredriks kyrka i Göteborg. När det börjat ljusna ute, gav jag mig iväg för att titta till rådjuren som visade sig var långt ute på Kvillinge-slätten. Efter lite åkande hamnade jag nere vid en bäck, där jag brukar vända med bilen. Jag blev där fångad av det fina ljuset från soluppgången som lyste längs bäcken. När jag gick ut ur bilen hörde jag ett stort plask, men tänkte inte så mycket mer på det. Lite misstänksamt så spejade jag ändå i bäckens mörka vatten för att se om det var något där i, men vattnet flöt så still så stilla...
När jag hade gjort mina bilder på det fina ljuset i bäcken kom Gustav märkligt nog åkandes till precis samma ställe där jag befann mig.


När vi hade pratats vid en stund, så såg jag något som kom simmande i bäcken med små vågor i V-formation. Nu kommer det nog en bäver sa jag till Gustav på skämt. Men det visade sig mycket riktigt vara sant. För längs bäcken kom det en bäver sakta simmandes. Vi satte oss vid strandbanken och kunde fota bävern som i omgångar kom simmandes förbi oss. Gustav döpte denna bäver senare till Castor, då bävrar tillhör familjen "Castoridae" och släktet "Castor". Slutligen simmade bävern iväg längs ån bort mot ljuset. Förhoppningsvis får vi se Castor flera gånger framöver!












6 kommentarer:

Gustav Rappestad sa...

Vilket fantastiskt möte vi fick uppleva Mårten! Både oväntat och fängslande på samma gång, riktigt riktigt roligt :)

Mårten Lundgren sa...

Det har du rätt i Gustav! :)
Roligt att få se en bäver komma simmandes i solljuset, precis som en lucia som kommer med ljuset till oss i den mörkaste tiden. Ett fantastiskt möte jag gärna upplever igen!

Hannes Theander sa...

Finfina bäverbilder! Fastnade för den första och den åttonde. Har alltid tyckt att deras svansar är fascinerande och den framträder fint på åttan. Hoppas få se mer av Castor.

Joakim stenqvist sa...

Det låter som oväntad och häftig upplevelse. Snygga bilder har fått till också. om jag ska favorisera så väljer jag bild 8.

Mårten Lundgren sa...

Tack för din kommentar Hannes!
Visst är det så att bävrar är fascinerande. Deras svans är mycket utmärkande och speciell. I den åttonde bilden så ser du kanske hur Castor sitter och tittar fram bakom gräset?!
Att få möta Castor, denna vackra morgon, var ett otroligt fint. Jag hoppas också på att det blir fler möten framöver! :)

Mårten Lundgren sa...

Tack Jocke för din kommentar!
Klart du får hitta en favorit. Bild åtta är även för mig lite av en favorit faktiskt. Visst var det en oväntad och häftig upplevelse att få möta Castor. Hade varit kul om du varit med! :)