måndag 22 december 2014

Årets mörkaste dag

Så har nu årets allra mörkaste dag, med midvinterståndet passerat oss förbi. Det betyder att vi nu snart, sakta men säkert går mot de ljusare och varmare tiderna. Även om det kommer ta tid innan det gör någon verklig skillnad både med ljuset och värmen, så känns det ändå skönt att veta att den ljusa perioden, med de långa ljusa dagarna ligger framför oss.

I går kom även kung Bores kyliga andedräkt och bäddade in skogens mossar, sjöar och berg med frost/is. Det var väldigt vackert, när det i ljuset gnistrade om frosten på växtligheten, ute på de annars fuktiga mossarna. Det kändes faktiskt självklart för mig, att mina bilder från årets mörkaste dag skulle göras just här i skogen, ute på en mosse. När så mörkret sakta la sig över landskapet, så stod jag ute på en mosse för att göra mina bilder. Några av bilderna nedan, gjorde jag dock vid kvällsskymningen föregående helg, men jag tyckte ändå att även de passade väl in på det här inlägget.








4 kommentarer:

Hannes Theander sa...

Spännande! Tycker särskilt om 2, 5 och 6. Kölden och det sparsamma ljuset känns påtagliga i bildserien.

Mårten Lundgren sa...

Tack för din fina kommentar Hannes!
Så var det, den här dagen bjöd inte på mycket ljus alls, även om solen var framme några timmar mitt på dagen. Kul också att du hittade några bilder du tyckte särskilt om mycket om! :)

Gustav Rappestad sa...

Bild sex hade något renodlat och tidlöst över sig, men likväl spännande. Den bilden föll mig i smaken :)

Mårten Lundgren sa...

Tack för din kommentar Gustav och vad kul att du tyckte att bild nummer 6 stod ut lite extra. Den är lite av en favorit för mig också. ;)