fredag 9 juni 2023

Den trebenta råbocken...

Under en kvällstur mötte jag denna råbock som gick och åt av det höga gräset ute på ett frodigt fält. Till en början reagerade jag på de stora och höga hornen som råbocken hade, men när den sedan gick lite framåt för att hitta nytt och färskt gräs insåg jag att den rörde sig lite märkligt. Det var i samma ögonblick jag konstaterade att denna råbock faktiskt bara hade tre ben. Ena bakbenet saknades.

Givetvis sattes tankarna igång och jag började grubbla på vad som gjort att ena bakbenet fattades. Är det en trafikolycka? Är det ett misslyckat skott från en jägare? Eller är råbocken kanske född med bara tre ben? Ja, eftersom jag inte kan få något svar från råbocken går det bara att spekulera i denna fråga. Men oavsett orsak såg inte råbock ut att ha ont eller må dåligt av att sakna ett bakben. Denna vackra råbock lunkade fram på fältet trots sitt handikapp, åt gräs och såg mycket välmående och glad ut. Det såg verkligen inte ut att vara något stort problem för honom, utan han hade anpassat sig efter bästa förmåga. Är det inte fantastiskt hur anpassningsbara de vilda djuren är?! Ibland tror jag faktiskt att djuren till och med kan vara duktigare på att anpassa sig än vad vi människor är...



Inga kommentarer: