måndag 3 maj 2021

Äntligen en naturfotograf...

Äntligen vågar en naturfotograf ta striden om troféjakten!
I lördagens avsnitt av SVTs "Mötet" (länk till programmet här) debatterar naturfotografen Björn Persson mot troféjägaren Jens Ulrik Høgh huruvida troféjakten är etisk eller inte.

Att troféjakt skulle främja bevarandet av de starkt utrotningshotade djuren som Jens Ulrik Høgh påstår är lika främmande för mig som det är för Björn Persson. Hur det ens är möjligt att tro att en djurart på något sätt kunna gynnas av att bli offer för en jägares gevär? Att påstå något sådant är för mig helt befängt och saknar helt och hållet en logiks grund.

Ett annat argument som fick mig att häpna, var att troféjägaren i detta program så uppenbart ville skryta för sina barnbarn över de troféer han hade på väggen där hemma. Själv är jag inte alls säker på att ett barn skulle vilja gå in i rummet om de förstod hur dessa konserverade djur hade kommit till. Kanske skulle det istället vara trevligare att berätta om naturupplevelsen för barnbarnen med en stämningsfull bild som utgångsläge?! En bild berättar mer för mig om en upplevelse än vad ett konserverat djur någons skulle kunna göra. Min yngsta son pratar ofta om jägare och att de skjuter djurens mamma eller pappa. Det är tydligt att han berörs av detta och tycker att det är tråkigt och inte alls rättvist att vi människor uppför oss på det sättet. Hans strävan efter en harmoni i naturen, likt den vi själva eftersträvar i våra mänskliga liv går helt enkelt inte att ta miste på.

Björn Persson säger i programmet att för honom är en person som kallblodigt skjuter ett djur en person med en emotionell störning. Detta är hårda ord, men något jag faktiskt är beredd att ställa mig bakom när det kommer till troféjakt. De flesta är överens om att det inte är bortom alla gränser att kallblodigt skjuta en människa. Då undrar jag varför det skulle vara mer rätt att begå samma handling på ett annat liv, ett djur? Detta är faktiskt en fråga jag tycker att jägarna skall ta sig en funderare över, för det kan aldrig vara okej att ta ett annat väsens liv, vare sig det är ett djur eller en människa. Det är för mig vidrigt och något jag krasst saknar ord för.

Tack Björn Persson för att du tog debatten och mötte dessa ologiska och befängda påståenden om troféjakt! Som jag ser det så är det viktigt att vi får ett slut på detta okynnesdödande och precis som du är inne på ersätter det med upplevelser och naturturism. Björn, du ska veta att du inte är ensam i dina tankar och dina åsikter. Genom dina ord och handlingar i det här programmet är det tydligt att du brinner för att bevara djuren och naturen och blir därmed djurens och naturens egen riddare, kämpa på Björn vi är flera som står bakom dig!


2 kommentarer:

Terje Hellesø sa...

Viktiga argument från en annan synvinkel än den som jägarna försökt göra till enarådande. Att jägarnas så kallade viltvård får tydliga och väl motiverade motargument. Utmärkt av Björn Persson! 👍😊

Mårten Lundgren sa...

Jag kan bara hålla med dig i din kommentar här Terje! Detta är en jätte-viktig fråga som jag verkligen hoppas att fler naturfotografer förstår allvaret i och ställer sig bakom. Tusen tack för din kommentar Terje! 😊