fredag 22 maj 2020

Den nu rödlista flugsnapparen…

Det är något speciellt varje år, då värmen kommer åter och ljuden återigen börjar ljuda i skog och mark. Den ena kakafonin av fågelsång avlöser den andra och jag blir av detta påmind om att våren faktiskt nu är här på allvar. Det är inte bara grönskan som tar fart i och med att våren och värmen kommer, utan givetvis händer det saker i djurens värld, med allt vad det innebär. Det finns dock ett vårtecken och en sång som under de senaste fem, sex åren har kommit att betyda lite extra för mig och det är sången från den svartvita flugsnapparen.


I år kom den tidigt och har därför redan varit här under några veckors tid. Den häckar även här på tomten runt huset, i en av alla mina fågelholkar. Häckningen brukar börja med att den kör ut alla andra fåglar, som talgoxar och blåmesar ur holkarna. Sedan vaktar den ideligen sina nya bostäder, så att ingen annan fågel skulle flytta in. Just nu tror jag att den i alla fall har lagt beslag på tre fågelholkar. 


Mina möten med den lilla monokroma fågeln blir många och frekventa, på grund av att jag har den så nära mitt hem. Jag älskar att stå och spana på den svartvita flugsnapparen och se hur den sitter på en gren och sjunger i solnedgången. Den verkar även ha något speciell rörelse med stjärten mellan sina ihärdiga sånger. När så äntligen sommaren och den ihållande värmen kommer, så blir fönstren på vårt hus även öppna under natten. Den svartvita flugsnapparen sätter igång tidigt med sin sång, redan vid tre- eller fyra-tiden är den igång och sjunger för full hals. Därför får man helt enkelt räkna med att bli väckt om de varma sommarnätterna. Men vad gör det, de kvällar som man vaknar av denna fågelsång får man helt enkelt bara ligga och njuta, för den har en vacker liten melodi, även om den är lite enformig.


Sedan 2015, då den förra rödlistan publicerades så har antalet rödlistade arter i Sverige ökat från 4273 till 4746. Det är en ökning med 473 arter, eller 11%. När jag läste den nya rödlistan så fick jag dock se att min lilla monokroma vän faktiskt nu mer är klassad som hotad och att beståndet minskar mer och mer (läs mer här). Detta beror på att populationen under de senaste 10 åren minskat med så pass stor mängd att den nu mer fått ta en plats i rödlistan och betecknas som Nära Hotad (NT). 


Av denna anledning kan jag därför inte låta bli att tänka att jag om några år kanske inte kan lyssna till den svartvita flugsnapparens ljuva fågelsång längre. Men vad ska jag då längta efter de kalla januaridagarna som jag ofta går och tänker på den svartvita flugsnapparen, sången, mötena och de varma försommarkvällarna?


Inga kommentarer: