tisdag 25 juni 2019

Älgporträttet...

Jag tror att alla av er här har förstått att jag fascineras av skogens alla djur, inte minst skogens konung - älgen. Kanske det ståtligaste och mest spännande djuret att få möta när man beger sig ut i skogen. 

Älgen är dock inte alltid så lätt att få syn på, de är nämligen mästare på att gömma sig och visar sig bara då de har lust med att visa sig. Den som skulle påstå att älgen är ett djur med väldigt lågt intellekt vet absolut inte vad de pratar om (jag har många gånger hört folk säga att älgar är dumma djur). Tvärt om, många gånger har jag själv blivit lurad av älgen som vet precis hur den ska göra för att komma undan om den inte vill vara med på bild.

En kväll på försommaren hade jag tur, jag tilläts att komma riktigt nära en mycket fin älgko som gärna vill visa upp sig. Här är porträttet från ett nära möte med älgkon i Kolmårdsskogen...


2 kommentarer:

Malin Ellisdotter sa...

Älgar är kloka och vet precis.... minns när jag och Terje var i älgmarkerna hemma i Hälsingland då en älgko som plötsligt stod i vegetationen... Terje fotograferade och plötsligt försvann hon och vi skulle vända bilen, tänkte kon skulle komma upp en bit framför oss... men så blev det inte. I backspegeln såg vi kon m e d liten liten kalv som verkligen lurade oss.

Har nog berättat detta. Fin bild på älgen i skymningen!

Mårten Lundgren sa...

Spännande älgmöte ni hade i Hälsingland du och Terje! ;)
Ja, jag tror att du kan ha nämnt detta möte vid något tillfälle faktiskt. Men det är alltid spännande att påminnas om älgens klokhet. Många vill bestämt hävda att älgar är dumma djur med lågt intellekt. Jag vill nog hävda det motsatta. Jag har blivit lurad av dem så många gånger i skogen. De är mästare på att försvinna och gömma sig. Vilket kanske inte är så konstigt eftersom att de är flyktdjur.

Minns även att vi hade en älgko som lurade oss på en väg i Mullsjöskogen då du, jag och Terje var ute och fotade djur på en heldag. Även denna gången lurade älgkon oss alla tre. Kanske är det just deras oförutsägbarhet som gör dem så spännande att möta och fotografera i skogen?!

Tusen tack för en fin kommentar Malin och mycket roligt att du tycker om älgporträttet! =)