måndag 7 mars 2016

Rätten att få leva?!

Har alla verkligen rätt att leva?
En självklar fråga att svara JA på, i alla fall tycker jag det. Men det är tydligen inte helt självklart för alla...


Sedan nästan ett år tillbaka har en pilgrimsfalk slagit sig ned i Norrköping. De stora slätterna runt staden är fina jaktmarker för denna fågel. Här finns det gott om sorkar, möss och annat gott som denna fågel är på jakt efter. Men det är något speciellt med just denna falkindivid. Den har till skillnad från andra vilda falkar en rem med sändare fastsatt runt ena tarsen, vilket tyder på att den är en uppfödd. Det är just detta lilla sigill som har givit den smeknamnet "Tingel" bland ornitologerna.

"Tingel" har också andra egenheter som tyder på att den ena föräldern inte var renrasig pilgrimsfalk, utan av en annan falkart. Denna vetskap har retat upp vissa människor som nu tycker att denna falk, på grund av sin oäkthet bör skjutas omgående. De hävdar bestämt att det vore fruktansvärt om "Tingels" gener skulle föras vidare. Därmed skulle inte den svenska pilgrimsfalkstammen längre vara renrasig.

Att skjuta en livskraftig individ, för att den inte är helt renrasig är för mig helt befängt. När jag fick veta att detta blev jag helt stum av häpnad. Det påminde mig om de otäckheter som försiggick i 30-talets Tyskland. Vet vi verkligen inte bättre än så idag? Enligt min mening bör det vara det naturliga urvalet som gäller för denna falk och inget annat.






6 kommentarer:

Malin Ellisdotter H sa...

Så vacker den är. Riktigt fina bilder på den... Och jag kan inte annat än hålla med dig Mårten. Tragiskt att man ens kan resonera på det sättet.

Mårten Lundgren sa...

Tack så jätte-mycket Malin! Roligt att du gillar bilderna och det är fortfarande overkligt för mig att dessa tankar och resonemang finns hos vissa människor. :(

Terje sa...

Håller fullkomligt med dig! Även om jag förstår att man inte ville "riskera" hybrider - så tycker jag att naturen själv kan hantera detta. Alternativt skjuta den med bedövningspil och placera den i fångenskap, i väntan på att ägaren hör av sig. Att döda den är fullkomligt befängt!

Underbara bilder dessutom Mårten! :)

Mårten Lundgren sa...

Jag förstår egentligen inte problemet med hybrider. Naturen kommer själv att sortera ut de starka individerna, eller tänker jag fel?
Visst, en variant vore naturligtvis att ge den tillbaka till sin ägare såklart, men jag tror den trivs bra här i friheten. Kanske vore det bra om någon vänligt sinnad människa kunde tänka sig att plocka bort "tingel-tangel" i tarsen.

Känns jätte-roligt att du gillar bilderna Terje! Tack för att du tog dig tid att skriva en kommentar. =)

Gustav Rappestad sa...

Ja, det var verkligen befängt! Riktigt fina bilder Mårten från dina möten Mårten, där jag personligen fastnar vid helheten i den sista där Tingel tronar på sin gren, med solen i fonden.

Mårten Lundgren sa...

Tack så mycket för din kommentar Gustav och vad roligt att du fastnar för den sista bilden i inlägget! =)